Gå til hovedinnhold

Dog symposium 2014

Var på seminar helgen forrige helg. Det var både berikende og interessant, med flere gode og kjente foredragsholdere, jeg fremhever spesielt Karen Overall. Hun har vel det vi kan kalle skuddsikker kompetanse!:) Spesielt oppdrettere har mye å lære fra henne!
Det kommer et nytt symposium neste år, -14. og 15. februar nærmere bestemt, - for den som vil plugge det inn i kalenderen sin...

Dagene går fort. Jeg har nylig med stor glede og lettelse mottatt godkjennelse fra Norsk Kennel Klubb for dokumentet med Rasespesifikke Avl Strategier (RAS) for Pumi.
Jeg har jo vært hovedansvarlig for å lage dette, men med god hjelp til innsamling av fakta.
Det har vært en ganske stor jobb, selv om rasen i og for seg er liten her i landet. Jeg vil i den forbindelse takke de som har bidratt med arbeidet i løpet av det siste året; Torild, Stine og kennel Bissibingen ved Iren og Ann. De to sistnevnte damene har bidratt ekstra mye, og utført et eksepsjonelt stykke arbeid med innhenting og systematisering av data, og har i sannhet vist en sann interesse for rasen!
Tuusen veldig mange takk!!

Jeg hadde satt meg det endelige mål for raseklubben å gjennomføre jobben med RAS, i den hensikt å gjøre en innsats for rasen og dens fremtid, - og ikke minst for kommende oppdretteres fremtid. Jeg håper at dokumentet vil gjøre nytten slik håpet!
Nå trekker jeg meg fra alle verv i raseklubben med god samvittighet og uten "løse tråder".
Tusen takk for meg!:)

Forrige tirsdag startet jeg nytt Aktivisering og triksekurs her. Dessverre hadde en deltaker meldt frafall, hvilket betyr at det er blitt ledig plass igjen. Du kan fremdeles "kaste deg på" kurset,  se info her.
Trix....
 
Spor og søk....
 
 Intro på Rallylydighet...
 
 ...og agility....
 
...er smakebiter på det vi skal gjøre på dette kurset:)

I løpet av uken håper jeg å få dratt til hundeklubben for litt trening selv.
Det er dessverre veldig lenge siden, men det er det der med tid og energi da...
Gledelig nok har de faktisk begynt med kreativ lydighet også der, og det blir spennende å se om det etablerer seg en fast treningsgruppe. Jeg skal forsøke å "dukke opp" så ofte jeg kan, i alle fall!

I helgen var det Crufts og direktesendinger derfra. Det var veldig givende å se på! Wow!
Kjempekoselig å sitte med varm kakao, litt snacks, skriveblokk for å notere egne poeng (fin trening som dommer i sporten det!) og med brillene godt plantet på nesen.

Fantastiske ekvipasjer var de alle sammen!
Jeg må si jeg ble spesielt imponert over Johanna Allanack, som faktisk valgte å trekke seg fra konkurransen, slik jeg forsto det, pga at hunden virket usikker for dagen.
Det kaller jeg å ta hensyn til hunden!
Hurra for henne!
Med tanke på utallige treningstimer, forberedelser, utgifter osv, er det virkelig beundringsverdig når en fører velger å trekke hunden fra konkurransen, av hensyn til hunden.
Sånt gjør meg altså så glad!:)

Selv holder jeg mest av alt på med å trene Katla i K9, for til helgen er det nemlig siste samling.
Jeg synes det går greit fremover, men vi kunne selvsagt trent enda mer... Sånn er det vel alltid:)
Uansett, vi får håpe det går greit, - og hvis ikke, kommer det sikkert en ny anledning til å få godkjennelse!
Her kan du se et par treninger fra forrige uke (merk at hun er løs på filmene, egentlig skal hun gå i kobbel, - men det handler om å legge til èn vanskelighetsgrad av gangen med jenta mi...):

Første gang i en garasje:
 
Utendørs:

Jeg synes hun er riktig flink jeg:) Men det er laaaangt frem enda altså!
Det er flere som har meldt interesse for å trene sporten, og jeg lover å komme tilbake med både info og treningstid til det! Men først har jeg noen "prosjekter" som må ordnes, så tid og energi frigjøres:)

I dag har jeg og hundene faktisk fått oppleve å være "fotomodeller"i det fantastiske vårværet!
Jeg er selvsagt veldig spent å se resultatet.
Kanskje dukker Katla - mammas jente eller Felix - bamsemumsen opp i et hundeblad...?
Spennende!
Tusen takk til Vibeke Brath for et hyggelig møte!:)

Nå må jeg imidlertid skynde meg å få ferdig middagen, ta en liten tuppelur, - og deretter blir det et koselig valpekurs igjen!

Avslutningsvis i dette hurtig -  innlegget ønsker jeg en riktig god uke!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes