Gå til hovedinnhold

Tävling i Karlstad denne gang:)

Midtsommerkvelden og helgen ble tilbrakt i Karlstad. Her deltok jeg på Karlstad Brukshundklubbs, - som vanlig, - strålende trivelige freestylearrangement!

Jeg deltok med alle tre hundene igjen, men det var kun Katla som "slo igjennom" og gjorde det godt i sin klasse (FS1) denne gang.
Fredag ble hun hyggelig nok nr 2 i klassen, med 23, 55 poeng, og lørdag vant hun klassen med 24, 35 poeng.
Det må jeg si meg fornøyd med!:)

Fredag var det utrolig varmt. Så varmt at selv Katla var preget av varmen. Jeg gjennomsvett hele dagen, men akkurat det var likt for alle. Jeg fikk tydelig bevis på at mine hunder, - og jeg selv, - er veldig lite varmetolerante. Katla fungerte ok, siden hun var tidligst i ringen.
Zeb startet i HTM1, og det gikk jo. Men ikke akkurat bra vil jeg si...
Det ble bare 22 poeng på oss i dag, og det var fortjent.

Felix startet i HTM2, og jeg må smertelig innrømme at det bokstavelig talt gikk fullstendig rundt for oss begge:) Har det på film, men slett ikke for "offentligheten". Mer er det ikke å si om det!:)

På kvelden bød hundeklubben på sosialt samvær med kokte poteter og litt tilbehør. Det var en nordmann der i tillegg til meg, nemlig Anne Gry. Hun har tatt bildene denne gang, - tusen takk for de!:)

Anne Gry og jeg dro sammen for å kjøpe noe spiselig til potetene etter stevnet, og det ble ganske hektisk, for i Sverige stenger de tidlig på midtsommeraften, nemlig!
Men mat ble det, og god var den!

Det var faktisk en veldig koselig og trivelig, om enn annerledes måte å feire midtsommerkvelden på. Jeg gjør det gjerne igjen:)
Nå har jeg jo også lært at det skal være sild til kokte poteter på svensk midtsommeraften:)

Natten tilbrakte jeg og hundene på veldig koselige Alstrum gård/vandrarhem, bare noen minutter fra hundeklubben.
Et sted jeg absolutt anbefaler til flere som skal til Karlstad en gang!
Her var det stort rom med deilig, myk dobbeltseng, eget bad og nydelig frokost på morgenen.
Et gammelt og ærverdig sted, men rent og friskt og delikat. Hundene fikk også være med å sove inne, men selvsagt ikke i sengen. Sånne steder må man ta vare på!:)

Jeg ble forresten kjent med to hyggelige freestyledamer fra Stockholm, nemlig Christel og Ulrika. De hadde en trivelig Border Collie, "Fred", som de deltok i FS1 med.
De ble nr 4 i klassen på fredagen og nr 2 på lørdagen. Gratulerer til de!:)




Lørdag regnet det først, og jeg var såpass sliten at jeg i utgangspunktet bare bestemte meg for å se på de andre.
Da jeg kom frem til hundeklubben sluttet det imidlertid å regne, og det begynte å blåse skikkelig isteden. Det var virkelig på grensen til å være skikkelig surt og kaldt, men likevel deilig for et tungt hode og sliten kropp.

Det endte med at jeg deltok med hundene likevel, og glad er jeg for det i ettertid. For da fikk alle hundene en mye bedre sisteopplevelse av både stedet og "treningen" med meg der. Dessuten fikk jeg selv erfare at jeg fysisk makter mer enn før:)


Jeg var veldig fornøyd med alle hundene denne dagen, og ganske stolt over at jeg selv klarte å holde meg på beina. Briefing og unødvendig gåing var helt utelukket, så hundene fikk være med meg utenfor ringen hele dagen. Det passet dem helt ypperlig i blåsten, og de var både glade og ivrige.
Jeg har jo også trent programmene/rutinene så godt at de sitter relativt godt "i ryggmargen". Trodde jeg....
I praksis stemmer det likevel ikke alltid, men i dag klarte jeg faktisk å stokke ben og armer bedre enn forventet. Litt dårlig balanse hadde jeg riktignok, men ikke verre enn at både Felix og Zeb tilga meg et par feilsteg på tærne...
Katla derimot, måtte tenke seg litt om helt på slutten at fremføringen, da jeg var uheldig å signalisere litt uvørent/uhøflig etter hennes smak, - men hun besluttet likevel at hun ville gjennomføre alt nesten helt riktig...:) Se gjerne "full - stopp" - reaksjonen hennes på slutten av filmen:)

 
Med Zeb besluttet jeg å gjøre programmet/rutinen kortere enn sist vi var i Karlstad. Årsaken er kort og godt at han er så urutinert og ustabil, at jeg ikke vil risikere for lang fremføring pr. dato. Det viktigste er å ha det gøy!
 
 
Selv om jeg var fornøyd der og da, ser jeg jo på filmen at fremføringen ikke var spesielt bra. Han følger meg greit, men det er for "stakkato" synes jeg. Jeg liker imidlertid at han tydelig går sidelengs, med dyp konsentrasjon. Og sjarmerende bakspark, det har han i alle fall!:) 
 
Dommerne mente at det var for korte transporter i programmet/rutinen slik at posisjonene ikke ble vist godt nok.
Det kan nok stemme, men på 1,08 min er det jo begrenset hva man rekker å vise.
Jeg selv er ganske fornøyd med posisjon 1 (venstre plass) og 5 (høyre plass) både fremover, sidelengs og i sirkel, - men skal nok gjøre en lengre fremvisning en annen gang:)
Opprykk har vi jo faktisk allerede, men konkurranserutine mangler vi massevis av enda.
Derfor får vi ta det som det kommer.
 
 
 
Jeg var ganske fornøyd med Felix sin fremførelse også, men ser på filmen at det er alt for mye "rusk i maskineriet" til at den kunne godkjennes for klassen.
 
 
Litt skuffet ble jeg nok der og da, men jeg er tross alt bare menneskelig.
Dessuten var jeg så sliten at jeg ikke hadde den ringeste sans for humor eller antydning av selvironi på slutten av dagen...!:)
 
Nåvel. Alt i alt ble dette en veldig lærerik helg for meg.
Jeg hadde det veldig koselig, ble fullstendig utslitt og fornøyd, - og det ga mersmak for min del.
Men det er lite sannsynlig at jeg viser samme program/rutiner mer. De er absolutt modne for utskifting nå!
 
Nå tar jeg uansett noen dagers fri, så får jeg skru på "tenker`n" etter det. Kommer tid kommer råd! Jeg kommer plutselig tilbake!:)
 
Tusen takk til alle fra Karlstad hundeklubb for et kjempefint stevne!
 
 
 
 
 






Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes