Gå til hovedinnhold

Tävling & dømming i Bollebygd

Her kommer en veldig kort oppsummering fra svensketuren på søndag.

Dagen startet med å dømme FS kl. 3. Jeg opplever visse forskjeller i den norske og svenske dømmingen, men jeg forsøkte etter beste evne å tilpasse meg svenskenes nye retningslinjer i forhold til reglementet. Jeg håper deltakerne følte seg riktig bedømt!
Det var i alle fall veldig gode ekvipasjer som viste sine program, og jeg gleder meg til å se deres utvikling fremover. Jeg kunne nok se at flere av programmene fremdeles er "under utvikling", men fremførelsen var flott likevel!:)

Etter en viss "omstilling i hodet" og veldig hektisk lufting og oppvarming av Katla, var det bare å la det stå til, og gå inn i ringen for fremvisning av vårt FS 1 program. Jeg følte det gikk ganske greit, og Katla var helt med. Det endte med førsteplass i klassen, med følgende poeng:

                                                                                 Dommer 1:               Dommer 2:                         

Utförande                                                                    7,5                               7,9           
Programmets planering og kvalitet                             8,3                               7,8
Tolkning av musik                                                      8,5                               8,3


Begge dommerne trakk grundig for bjeffing i programmet/rutinen.
Når jeg ser på filmen (som er for dårlig kvalitet til å legges ut) teller jeg 5 bjeff under rygging i første del av programmet og deretter er hun helt stilt inntil siste sekvens av programmet som også har rygging i seg. Da bjeffet hun hele 6 ganger mens hun rygget.
Jeg må derfor bare trene mer på at hun kan rygge uten å bjeffe!:)

 
Tusen takk til Anneli Svensson for alle bildene, foressten! Kjempesnilt:)

Direkte etterpå var det å hente Felix for oppvarming. Startet med han i HTM kl. 2.
Det gikk "sådær" vil jeg si, og det var helt og holdent min skyld. Jeg var så sliten at jeg knapt klarte å konsentrere meg, men likevel fikk vi 3. plass i klassen. Ikke stort å skryte av, da det bare var 5 startende, og programmet ble underkjent. Vi fikk altså ikke opprykk.

                                                                                Dommer 1:               Dommer 2:                         

Utförande                                                                    7,2                               7,4           
Programmets planering og kvalitet                             6,8                               7,5
Tolkning av musik                                                      7,8                               7,7

 

Slik jeg oppfatter det, ønsker svenskene nå at posisjonene skal gjøres i flere retninger for å få godkjent/opprykk. Det er altså ganske forskjellig fra i Norge, hvor vi premierer den faktiske utførelse av posisjonene, og synes at 6 av 10 posisjoner i et kl. 2 program er bra nok, selv om de ikke går i flere retninger.
Samme program viste jeg jo i fjor i Sverige, og fikk da gjennomsnittlig ett poeng mer i hver kategori. Det bekrefter min oppfatning av at de er blitt strengere i Sverige pr. i dag.
Og det er ikke noe galt i det. Faktisk er jeg ganske enig i at det. Skal nivået bli bedre jevnt over, så det også dømmes litt strengere. Jupp!
Det er bare å gjøre noen justeringer i programmet, det skulle ikke bli altfor vanskelig for Felix.
For meg derimot.... Vel....

Etter Felix program/rutine, dømte jeg HTM kl. 3. Skikkelig gode ekvipasjer også her!
Men nå var jeg seriøst sliten. Ble derfor enig med meg selv om at to dømminger og start med tre hunder på en dag, - etter 3,5 timers kjøring grytidlig hjemmefra, - faktisk ikke er en spesielt god ide for meg...!

Til slutt skulle jeg delta med Zeb i HTM kl. 1, men pga plutselig styrtregn (alle mine Pumier HATER regn!, - man blir jo VÅT! UææÆsj!) og attpåtil skikkelig lyn og torden, - så valgte jeg heller å bare varme han opp, leke og deretter sette han i bilen.
Jeg føler at det ikke finnes grunn god nok til å ta kjangsen på at noen av mine hunder skal oppleve konkurranseplasser som negative!

Nå holder jeg på å gjøre meg klar til en tur til Sverige igjen. Der skal vi feire midsommeraften og forhåpentligvis ha en riktig trivelig helg!:)
God helg til deg også!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes