Gå til hovedinnhold

Treningsuken som var!

Tirsdag som var kom Anne - Li hit med sine Riesenschnauzere Marte og Otto, og vi trente noen LP - øvelser.
Jeg fokuserte hovedsakelig på FVF, HTM - posisjoner, tannvisning, innkalling og ikke minst forstyrrelse.

Anne - Li`s Riesenschnauzere er glimrende forstyrrelse for Katla, som nesten blir paralysert bare ved synet av de staselige hundene.
Men vi fikk god fremgang likevel synes jeg! Glippene i fokus varte bare et sekund eller to før hun klarte å jobbe igjen, så det går jo fremover. Iallefall her hjemme. Katla er jo tross alt Katla:)

Hun er flink i øvelsene, og gjør virkelig sitt ytterste, - men "naturen" tar overhånd når andre kommer for nærme, og hun klarer ikke å la være med å "fryse" i posisjon der og da. Det problemet tror jeg nok at vi kan trene på til hennes siste dager, uten at det blir borte. Mener ikke å være negativ, altså. Bare realistisk!

Når andre hunder kommer nærmere enn 5 - 6 m er alt som heter fart i øvelsene bare å glemme, - men jaggu klarte hun i dag å løpe noen få skritt med meg helt på slutten av treningsøkten!
Da var jeg ganske så svett, men det er jo god trim da..:)

Zeb derimot er nesten skremmende flink!
Supermotivert og helt med i alt jeg finner på! Og jeg er veldig fornøyd med HTM - posisjonene vi har trent. Fine, stødige og i god flyt på tross av store forstyrrelser!
Jo, jeg begynner å få litt "tro" på den gutten!:)

torsdag kom Marie, Toril og Astrid hit for å trene Kreativ LP inne i lokalet.
Astrids lille Lilly hadde fått løpetid, og det er jo uimotståelig mulighet til trening synes jeg. For Zebbeluffen, altså!:)

Han hadde riktignok litt problemer de første minuttene og var kriminelt "pipete". I dette tilfellet er det jo forståelig, men likevel ikke akseptabelt.
Det positive var at han jobbet strålende likevel og med flott fokus på meg og oppgaven! Det føler jeg meg både stolt og optimistisk over!
Men selvsagt, - jeg må hele tiden være obs på at han ikke får jobbe med konkrete øvelser når han piper. Jeg vil ikke ha piping og mas i øvelsene!

På slutten av torsdagskvelden tok jeg også lille Livlig inn for å trene litt.
Det gikk overraskende bra. Hun er litt usikker på fremmede folk, men den lille treningen jeg har gjort til nå viser seg allerede med gode resultater! Og det forteller meg i hovedsak at det bor mye bra egenskaper i den lille kroppen.  Det liker jeg!
Men det var en ganske så sliten liten hund på kvelden:)


Til slutt på torsdagskvelden ble vi enige om "lekser" for hver enkelt til neste trening.
Det å ha et mål å jobbe mot gir motivasjon til å vedlikeholde og utvikle treningen, noe jeg synes er veldig viktig!
For meg er det også veldig inspirerende bare det å få å trene med andre, og jeg gleder meg til neste torsdag og fredagskveld!

I går hadde jeg og min kjære mann en sjelden, men hyggelig kveld i Oslo.
Uten hunder!
Kjempekoselig var det!
Det var strålende mat (thai) og veldig hyggelig selskap. Og en del gode drinker. For gode kanskje...
Men det er jo viktig å kose seg når man kan!

I dag har vi stort sett ligget rett ut på sofaen begge to. Eller alle 8 egentlig.
Hele familien altså:) En skikkelig "sløvedag"!
Deilig:)

Men jeg vet at det pønskes ut noen skumle planer om skitur i morgen.
Hvis det blir vær til det, da (blunk!)....!


Ønsker deg en fortsatt strålende helg!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes