Gå til hovedinnhold

Full fart & s(f)lått ut...!

Ja, sånn er det litt innimellom.
Nå er jeg litt "down" igjen, men satser på å være fit for fight så fort jeg kan:)
Lærer meg visst aldri å lese symptomene på når jeg bør slappe av, og så blir jeg helt slått ut igjen.
...Hvilken minner meg om å advare deg mot flåtten!
Pga flåttbitt og borreliainnfeksjon har jeg nemlig de siste 5 år slitt med ME, så om du skulle bli bitt; husk å bli på legekontoret inntil du får all mulig antibiotika og hva det måtte være!
En slik infeksjon er overhodet ikke til å spøke med, - jeg kan underskrive på at det kan bli en langvarig kamp om både helse og energi. Så beskytt deg på beste måte!
Og om jeg kan få gi deg en liten anbefaling til:
hold ditt kjære pelsdyr unna soverommet. Pelsdyr i senga er utvilsomt en "risikosport" i disse flått - tider!


Nåvel, over til noe annet.
Jeg orket ikke dra på utstilling på lørdag, men jeg vil overbringe alle gratulasjoner til Kennel Bissibingen for supre resultater med sine Pumier! Vakre, vakre og endra vakrere! Jepp!
Jeg vil også gratulere Taran og Ronja med seier! Like vakker:)
Taran gikk forøvrig på valpekurs med Ronja her i vår:)

I går hadde vi en liten Rally - trening her, og jeg hadde satt opp en hel kl. 1 bane.
Som forøvrig gjorde sitt beste for å blåse bort...  Men det ble en løsning også på det!
Kun Astrid og Vivi kom til trening, så det var i grunnen ganske rolig...:)
Husk at du er velkommen om du vil og kan på senere treninger, det er plass til fler!

På kvelden startet Anniken opp agilitykurs her, og det skal gå på tirsdagene fremover.
Jeg skal selvsagt også følge litt på sidelinjen på dette kurset:)


Jeg har nå fått HD - resultat på Zeb (min import) og Aela (fra mitt første Pumikull) nå, - og begge er fri!
Jippi!
Begge er også fri for patellaluksasjon, og Zeb er i tillegg heldigvis fri for øyensykdommer.

Så langt er han nå nesten klar for "jobb" altså:)
Han er nå allerede "bortbestillt" for to andre "damer" ( i tillegg til Katla) i løpet av de neste 5 år, og er derfor i utgangspunktet ikke tilgjengelig for flere "damer".
Iallefall ikke før han blir veldig mye gamlere, og vi har fått både helse - og mentale resultater på hans barn (og barnebarn..?).
..Er litt usikker på om han selv vil være helt enig med meg i denne besluttningen, - men det får så være..:)

Jeg har aldri vært tilhenger av "matadoravl" på et individ. Jeg mener at det er usunt for en sunn avlsmessig fremgang i en rase.
Mye bedre at flere individer får slippe til og bidra til rasens utvikling! Mener jeg, altså:)


Aela hadde desverre noe som heter RD, en ikke direkte alvorlig sykdom, - men heller ikke noe som er ønskelig å dra med seg videre i avl.
Aela vil derfor ikke bli brukt i avl. Synd, men sånn er det.

I morgen gleder jeg meg til dag to på valpekurs, - og så er det nesten helg.
Tenker at jeg skal ta det litt rolig da.
Men til uken blir det treninger, så følg med på bloggen!

Ha fine dager så lenge!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes