Gå til hovedinnhold

Trivelige kurs og trist foredrag i hundeklubben...

Vårens første kursgrupper er nå snart ferdig, og forberedelser til nye kurs over påske er nå i gang.
Det er alltid trist å avslutte kurs, men jeg er sikker på at alle sammen får det veldig fint fremover, - og kanskje får jeg noen tilbakemeldinger på hvordan de har det etter litt tid?

Her er Grunnkursgruppen:

Golden Retriver, Elvis - liker å styre ting selv..:)


..men han liker faktisk veldig godt å trene, - når han får velge det selv.
...Fordi at det lønner seg! Jepp!

Finsk Lapphund; Gizmo - med de utrolig vakre øyne og arbeidsvillige vesen:)

Beagelen Elias - en kjekk kar som alltid har et halvt øye på eventuelle jaktobjekt  :)

"Øh.. Hva skjer`a? Et flagrende løvblad...?"

Blandingshunden Wilma - den superglade hund, med livslyst helt ut i haletippen..:)

Spansk Vannhund, Snoopy - full av liv og lyst, og med en skjarmerende sveis for tiden:)
Snoopy advarer alle hunder mot biler og oppfordrer alle til å trene mye på innkalling og selvkontroll!
Snoopy har nemlig selv en skikkelig blåveis i panna etter et møte med en sånn bil da han hadde litt dårlig tid, - derav sveisen!
 (Det skjedde ikke på kurs, altså...!)


Så er det Valpekursgruppa:

Eurasier, Ronja - en underskjønn valp:)

Blandingshunden Tuva, den superflinke lille sjarmør:)

Cavalieren, Chanell - navnet i seg selv sier jo alt om denne vakre skapningen!

Bichon Frisè, lille MyLay - kursets yngste, nusseligste og kjempeflinke lille jente:)
Hun er et supert eksempel på hvor lett oppfostring går når man begynner tidlig,
- og dermed slipper å bruke masse energi på å rette opp tidligere feil!

Desverre mangler jeg nå bilde på
Lagotto Ramognolo, Odin
og dens "samboer" Blandingen Freja, - men fler bilder kommer kanskje senere:)

Tusen takk til dere alle for at dere valgte å gå på kurs hos Råde Hundeskole,
 og jeg ønsker dere lykke til videre!

I går dro jeg alene til Moss for å trene med egne hunder. Det var kanskje et dårlig tidspunkt på dagen, siden ingen kunne møte opp for å trene?
Vel, jeg hadde en effektiv og trivelig treningsøkt, og da er jeg likevel fornøyd:)

På kvelden var jeg på et foredrag i hundeklubben.
Temaet var "Hundens reflekser". Jeg var spent på hva foredragsholderen egentlig mente med dette, derfor tok jeg meg tid til å møte opp.
Desverre viste det seg at det hverken var snakk om reflekser eller positiv hundetrening for den saks skyld, men heller en form for håndteringsøvelse som gikk ut på å tvinge hunden i liggende stilling på et bord og holde den fast der. Imellom hver økt med tvang, ble hundene rykket og nappet i båndet (men ikke hardt, heldigvis), - angivelig for å "bedre kontakten" og markere foredragsholderens "dominante" rolle overfor hunden. (Minnet meg litt om "Hundehviskeren" og hans metoder. Huff!!)
De hundene som forsøkte å komme seg unna denne behandlingen flere ganger ble omtalt som "stae", og det ble påpekt hvor viktig det var å trene på denne måten nettopp for disse individene...

Flere tilhørere hadde med seg hund og overlot den til foredragsholder for demonstrasjon.
Desverre lot mange seg imponere av denne håndteringen av hundene, - men jeg håper at de, når de får tenkt seg litt om,- likevel velger å håndtere hunden sin på en triveligere måte enn dette som ble vist her!

Jeg er ikke i tvil om at foredragsholder kan ganske mye om hund og trening av hund.
Jeg lærte imidlertid ikke noe positivt fra dette foredraget, og jeg mistenker litt at hele settingen "fløt litt ut" i et selvsentrert behov for å markere sin egen fortreffelighet. Dessverre.
Jeg ble ikke imponert.

Vel vel.
Det er så mange meninger om alt, og alle mener at nettopp de har rett.
Selv tror jeg det er snakk om å både det å ta etiske valg, og det å skaffe seg grunnleggende kunnskap om atferd. Det er også slik at det er en stadig utvikling i kunnskapen om hunders atferd. Heldigvis!
De "sannheter" som var anerkjente for 20 år tilbake, er ikke nødvendigvis like aktuelle i dag.
Mange har latt seg blende av "Hundehviskeren Cecar Milan" og uversett det faktum at han driver med både kvelning, slag og spark. Dette er ikke etisk god behandling av hund!
Om du er en av de som benekter at "Hundehviskeren" utøver vold mot dyr, ta en titt på disse klippene, detter er nok delvis klippet bort i de nyere episodene: http://www.facebook.com/video/video.php?v=1870908728388&oid=20444826822&comments
Ingen vil vel at denne mishandlingen og utrolig dårlige hundetreningen skal få utvikle seg til å bli vanlig praksis her i Norge, eller?
Dyktige hundetrenere - eller dyretrenere for den saks skyld - har allerede bevist at positiv forsterkning fører til både lydigere hunder, lykkeligere hunder og ikke minst mindre atferdsproblemer på sikt.
Se gjerne noen eksempler på glade hunder her:
Glade hunder i "plass - posisjon": http://vimeo.com/3019085 
Fantastisk dans med hund: http://www.youtube.com/watch?v=AAf21vakrF8 (Ledige observatørplasser på kurs for henne her i juni, foressten!)
Trix og morro å lære hunden: http://www.youtube.com/watch?v=Rums2zMvVn0
Tro om de som trener med korreksjoner i steden for forsterkning får til dette like bra...? NJET!

Randi Helene Tillung er en av de Norske etologer og atferdsbiologer som har laget en masteroppgave om positiv hundetrening kontra trening basert på korreksjoner og straffebaserte metoder.
Det er altså bevist at positiv trening basert på forsterkninger faktisk fungerer utmerket.
Det er bare trenerens dyktighet det kommer an på....

Uff. Det er mye trist som foregår i både verden og "hundeverden". Det er ikke mye å gjøre med det, annet enn å forsøke å veilede, forklare og å lære bort positive treningsmetoder til de som ønsker det.
De som er mer komfortable med å bl.a bruke båndet som et "styringsmiddel" og/eller tilføre hunden forskjellige former for utspekulerte straffemetoder (= positiv straff per definisjon) i den hensikt å moderere atferd fremfor å faktisk lære hunden rett atferd, - vel, - det er ikke mye en kan gjøre med det de... Desverre.

Dette ble et langt innlegg. Jeg er åpenbart frustrert...:)

Uansett, takk for at du leste dette innlegget, og husk at du er velkommen til hundetrening i Mossehallen til søndag kl 15.30!


Ha fortsatt fantastiske og positive vårdager!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes