Gå til hovedinnhold

Artig tilbakeblikk:)

Etter en nydelig tur i skogen, bestemte jeg meg for å brette opp armene og få lastet opp bilder til min nye pc.

Det har jeg forsøkt på endel ganger nå, men av hensyn til hjertefrekvens og blodtrykk har jeg sett meg nødt til å avslutte prosjektet i tide.
Men den som gir seg har tapt, - og jeg gir meg aldri!

Så i dag lyktes jeg endelig å få lastet inn bilder og filmer fra kameraet:)
- Og jammen er det skjedd noe nytt i bloggen også slik at jeg faktisk får lastet opp filmer! Hurra!

Det ble hele 488 bilder/filmer fra kameraet. Flesteparten av de som jeg trodde at jeg hadde slettet...
Men det er visst mye man tror:)
Ihvertfall når man er et sånt teknisk vidunder som meg...:)

Nåvel. Først ble jeg litt irritert, - men så fikk jeg igrunn endel å le av.
Se bare på dette tilbakeblikket fra utstillingen i Borås i juli, med Katla.
Katla fikk fin premiering hun, - men se på min stil, da! Hallo..., går det an å sånn...?
Jeg tror jeg ler meg ihel! "Giiiid Larsen, da"..
(Ikke vanskelig å se at jeg har stillt ut pudler i mange år, nei (fnis!)....)


Også litt introtrening med hundene, på min sønns mesterstykke av et balansebrett:)
Dette var første gang hundene så dette "bråkebrettet", og jeg ville bare teste ut hva de gjorde.
Jeg fikk filmet treningen for egen del, - og når jeg sammenlikner tempoet mellom de to gutta mine og Katla i introduksjonen av nye øvelser, - skjønner jeg hvorfor det tar litt tid med Katla...:)
Bare se på disse klippene (men ikke heng deg opp i min prating:):

Felix (tester som vanlig ut det enkleste først:)):

Zeb ("meg først, meg først!!!"):


Og så lille Katlamor da (kan tidvis minne litt om Ludvik fra Flåklypa: "æ`kke de fa`li de`a??")
- Men hun er ikke redd, bare veldig tenksom med hva hun skal gjøre, - og dessuten har hun som fornuftig motto at: "man skal ikke sluke maten, da kan man nemlig sette den i halsen! Så det så!"


Den hunden får meg både til å le og gråte:)
Hun er lærevillig, stø som et fjell de øvelser som hun har forstått, - men hun har ikke hastverk dit liksom...

I de fleste situasjoner er hun som et uvær.
Hun løper ikke på tur, hun flyr!
Hun løper ørten runder mer enn de to andre tilsammen under turene, kaster seg over trerøtter, - som hun frenetisk knasker i biter (bare for å få ut litt energi, liksom), - før hun igjen flyr avsted på flere eventyr.

...Men jeg har nå brukt sånn cirka trekvart år på å få henne til å løpe med meg i sirkeltrening (agilityhandling).
Hvorfor? - Fordi jeg var uheldig å tråkke på labben hennes en gang.
Sånn barbarisk atferd glemmes ikke av Katla sånn helt uten videre, nei! 
Det kreves store overtalelser og mange forsikringer (= belønninger) om at sånt ikke skal skje igjen!

- Og nå skal jeg love at jeg er forsiktig med hvor jeg plasserer bena når jeg har den damen ved min side! Har t.o.m vurdert turnsko, sånn i tilfelle jeg skulle snuble eller noe...:)

Vel ja, tålmodighet er i sannhet en dyd! Men som før sagt; den som gir seg har tapt:)!
Og gud hjelpe så mye man lærer av en slik personlighet som den hunden!
Aldri og jeg ville vært foruten den lille rønnerprinsessen min:)  Jeg er sikker på at vi har mange ting å se frem til videre, og det skal bli spennende!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes