Gå til hovedinnhold

Det er dejligt å være norsk i Danmark...:)

Ja, så har jeg vært så heldig å delta på første Heelwork to Music konferansen som, så vidt vites, hittil er arrangert. Det var Dansk kennelklubb som sto for arrangementet, med Emmy Simonsen i front, og jeg synes at de har gjort en strålende jobb! Tusen takk for en helt fantastisk helg!!:)

Vi var hele fem dommere fra Norge som hadde prioritert konferansen, Nina, Mari, Ellen, Anja og meg. Det var et godt og trivelig selskap:)
Det var litt reisevei fra hotellet, om enn ikke avskrekkende, - men jeg synes det var veldig ok å reise i fellesskap.

Det kom dommere fra England, Australia, Tyskland, Sveits, Russland, Finland, Sverige og oss fra Norge. Ikke dårlig til å være første gang en slik samling holdes, tenker jeg! Artig å se hvilken utvikling de enkelte land har hatt. Det er i alle fall ingen tvil om at Kreativ lydighet, som vi kaller det her i Norge, spres i godt tempo worldvide!

De forskjellige landene informerte om sine regler, forklarte hvorfor reglene var slik og hvilke fremtidige planer landene har i.f.h.t reglenes utvikling.

Vi fikk oppleve riktig gode foredragsholdere også; Lesley Neville holdt foredrag om "Musikal Interpretation in HTM og Freestyle", Karen Strandbygaard Ulrich holdt et foredrag om "Calming signals" og  Charlotte Frigast snakket om helse og sikkerhet innen sporten.
Alle foredragsholdere holdt virkelig strålende foredrag og de snakket med skikkelig god kompetanse i bagasjen!

Som hundetrener, veileder, hundemassør & fysioterapeut selv, syntes jeg absolutt at Karen og Charlotte sine foredrag var kjærkomne. Jeg har nemlig ofte undret meg over at mange får "hakeslepp" av flotte prestasjoner, men ikke evner å få med seg hundenes språk eller fysiske unaturligheter samtidig. Det trekker nemlig inntrykket veldig ned i mine øyne!

Det er ofte ikke veldig vanskelig å se hvilke treningsmetoder en fører bruker dersom man har et minimum av kompetanse. Hundens generelle kroppsspråk under rutinen/programmet avslører mye, men det er samtidig viktig å kunne lese litt av hundens personlighet, slik at en ikke feiltolker til førers bakdel.
Det er forståelig at ukjent og stressende miljø har stor innvirkning på hundens prestasjon og kroppsspråk under rutinen/programmet.
...På den annen side bør jo fører bruke akkurat så mye tid som nettopp sin hunden trenger, for å trene under så likt vanskelig miljø som mulig, - slik at hunden ikke utsettes for unødig stress i konkurransesituasjonen...!

Det er også viktig for en dommer å kunne se eventuelle fysiske problemer som en hund kanskje har. Ikke alle hunder passer til alle atferder/øvelser, og ved å trene inne en atferd/øvelse som i utgangspunktet er svært unaturlig for hunden, er det i alle fall samtidig viktig å være bevisst på å trene opp de underliggende muskelgrupper, slik at hunden ikke tar skade under utførelse.
Dette tenker oftest ikke en uerfaren fører på, dessverre.

Det er nok viktig slik jeg ser det, at førere lærer seg å bruke atferder som hunden faktis gjør relativt naturlig i utgangspunktet. I kreativ lydighet er det jo nettopp et poeng at man skal tilpasse rutinen/programmet til hunden!
F.eks er det flere hunder, kanskje spesielt enkelte tisper, som ganske naturlig går på bare forbena flere skritt (ofte under urinering), og derfor kan utføre dette relativt ubesværet dersom den trenes til å gjøre det på signal/stimuluskontroll.
En hund som ellers aldri gjør dette naturlig, vil neppe se like naturlig og ubesværet ut dersom den trenes til denne atferden. I alle fall ikke hvis ikke fører også evner å trene opp hundens muskler samtidig!
Førere som trener ved hjelp av shaping har nok ofte en god fordel her slik jeg ser det, siden de aldri fysisk manipulerer hunden til å gjøre en atferd, men heller gradvis belønner hundens eget initiativ til å utføre den, - oftest i kombinasjon med stor fantasi innen bruk av f.eks. targetmatte for å hjelpe hunden "til selvhjelp":)
Da bygges musklene opp gradvis og godt, selv om atferden i seg selv nok tar lengre tid å faktisk få frem.

Her gjelder det altså å kunne lære seg forskjellen på tilpasset og ikke tilpasset innlært atferd, slik at man ikke "premierer" en spektakulær atferd litt ekstra bare fordi den "er ny" eller "populær".
Kjempeviktig å tenke på for en dommer!

At de to veldig viktige temaene om kroppspråk og helse faktisk nå blir satt søkelys på, er kjempelovende for en sunn utvikling av sporten vår, det er jeg helt overbevist om!
Kjempebra gjennomført dommerkonferanse! Og tusen takk for opplevelsen!


Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes