Gå til hovedinnhold

En ny tid.

Det har vært og er en tung tid, men nå skal jeg forsøke å se fremover!
Zeb har flyttet, Felix er stabil i formen og Katla er i all hovedsak frisk (bank i bordet!)!
Da bør jeg være jo fornøyd:)
Men den såre klumpen i magen tar nok tid.
Det kjennes å "miste" en nær og kjær hund, - selv om jeg har forberedt meg lenge og vet at han kommer til å få det kjempegodt!

Jeg har siden sommeren hatt langt under null i treningsmotivasjon, men forsøkte å ta litt tak i det i forrige uke. Har faktisk ikke trent spesifikt på noe som helst med hundene siden begynnelsen av august,bortsett fra litt småtteri på turer selvsagt. Det merkes tydelig, men jeg vet at det ikke tar lange stunden å få "ting på plass igjen", så det bekymrer meg ikke:)

En liten film på Katlas siste spesifikke treningsøkt i august, hvor jeg var i gang med planer og innlæring til nytt program i Freestyle:


Jeg er glad jeg fører treningslogg, for ellers hadde jeg helt sikkert glemt hvor langt vi har kommet og ikke minst hva vi faktisk har trent på... Men det har heldigvis ikke Katla, hun tilbyr atferd som om det var i går vi trente:) Takk for det jenta mi, du får meg i godt humør!

I går var det Katlas første "arbeidsdag" på kurs siden sommeren. Det taklet hun veldig fint, men hun lurte nok litt på hvorfor hun var helt alene "på jobb". Vanligvis har de vært med alle tre, men nå er det som sagt nye tider...

Felix påstår selv at han er "sprek som ei loppe", - men han kan ikke lenger få lov til å gjøre særlig mye "sprell" likevel. Kroppen hans er nok ikke enig med den klokkerene troen, og derfor må jeg hjelpe han til å styre aktivitetsnivået slik at han får en mest mulig smertefri og anfallsfri hverdag.
Det virker heldigvis som at han synes det er ganske akseptabelt, så lenge han ikke blir helt utelatt fra noe.

Jeg tok som sagt en liten treningsøkt forrige uke, mest som en test og motivasjonsbygger. Jeg kjenner at jeg nok ikke er helt "på plass" enda, men det kommer nok!:)

En liten film på Felix i en intro på det å gå foran (med target som hjelper), og test på signalet "snu):


Film på Katla i en liten test på det å gå foran (med target som hjelper):

 
Og helt ny øvelse for henne, nemlig "snu" (også med target som hjelper):
 

Jeg satser på å komme mer i gang med treninger fra neste uke, fortrinnsvis her.
Fra nyåret planlegger jeg treninger på andre steder, og det er koselig om noen andre vil være med å trene:)

Forrige helg var jeg så heldig å være med å dømme norsk mesterskap i Kreativ lydighet på Dogs4All på Lillestrøm. Dessverre var det kun 5 deltakere tilsammen i begge klasser, men det ble flott likevel. Stor gratulasjon til vinnerne dette året og lykke til videre!

Her er mine dommerkolleger Nina Haaland og Karolina Petersson:


Her er vinneren i Heelwork to music, Eva Byrkeland:


Og vinneren i Freestyle, Marianne Aas:


Jeg vil også takke arrangører og alle hjelpere som gjorde en super jobb med hele arrangementet!
Hva skulle vi vel gjort uten dere...???

Neste år er det for øvrig Nordisk Mesterskap i Kreativ lydighet på Dogs4All på Lillestrøm, den 14. - 15. November 2014, - så sett gjerne av datoen allerede nå for å komme å se på!
Det kommer til å bli superflott!

Da har jeg skriblet ned litt om "ståa" her i huset.
Lider bestemt av "bloggtørke" også, - og registrerer at jeg ikke er den eneste. Det begynner kanskje å bli litt umoderne med blogger etterhvert...?
Uansett,  jeg ønsker alle en strålende uke!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes