Gå til hovedinnhold

Debut og re -debut!

Ja, så har jeg fått hvilt litt ut etter en trivelig og hektisk helg i Karlstad. Der debuterte jeg med Zeb i Heelwork to music kl. 1 og med Katla i Freestyle kl. 1.

Felix fikk også starte i Heelwork to music, og jeg kaller det en re - debut:)
Jeg har veid mye for og imot om jeg skal starte mer med han etter fjorårets nedtur med utestengelse fra alle konkurranser pga hypotyreosemedisineringen, - men besluttet å stille med han også siden jeg tross alt har fått dispens i Sverige. At vi må starte på nytt fra kl. 1 er i grunn greit nok.
Jeg måtte bare ha en "støttespiller" på debuteringshelgen følte jeg. Iallefall èn hund som kan gi meg mer trygghet i forkant av konkurransen, for det er ganske nervøst å debutere med to nye hunder, skal jeg love!
Og siden jeg har så veldig mye energi i kroppen (kremt kremt...) så falt det seg jo ekstra naturlig å starte med hele tre hunder.
Kjerringa mot strømmen, ja, det er meg det..:)

Konkurransen foregikk innendørs på et hotel, i et stort konferanselokale.
Det var litt avstand å gå fra parkeringen og inn i konkurranselokalet, men ikke kritisk langt.
Fordi det ikke var det lov til å trene med hundene inne i selve lokalet på forhånd, - var det relativt krevende for debut med to uerfarne hunder, - men på den annen side ga det jo også god pekepinn på hvor godt treningen faktisk sitter:)
Jeg synes arrangøren gjorde en strålende jobb med hele arrangementet, og kommer gjerne tilbake senere!

Mitt mål for turen var i hovedsak å skape en god opplevelse for hundene, slik at de får et et fremtidig godt erfaringsgrunnlag for konkurransesituasjoner.
Å få godkjent program på de to yngste, og kanskje å komme blandt de fem beste med Felix hadde vært morsomt, - men utviklingen i sporten går fort, så det var bare et håp.

Dag 1 følte jeg selv at Katla gjorde en strålende prestasjon ifht hva vi har trent på, men dessverre forsto ikke dommerne fortolkningen min, de syntes også at antallet øvelser var magert, -  og vi fikk dermed  ikke godkjent program/rutine.
Det var litt skuffende, for ifht regelverket skulle det faktisk være nok atferder i programmet/rutinen.
Målet var likevel nådd; en strålende glad og samarbeidsvillig hund:)
Og program/rutiner kan jo endres...!

Med Zeb gikk det relativt ok. Han var veldig berørt av omgivelsene, men vi kom oss gjennom programmet/rutinen på en grei måte. Vi endte på 4. plass i klassen, så dommerne syntes visst det var bra:) Målet ble altså nådd.

Felix gjorde en flott prestasjon synes jeg selv, men dommerne var strengere enn på tidligere konkurranser. Vi endte likevel opp på en fin 3. plass, og da var jo målet også her nådd:)

På dag 2 bestemte jeg meg for å legge inn litt ekstra atferder i Katlas program/rutine, og bråtrente de litt et par timer før vi gikk i ringen. Katla viste seg til min glede å "være med på notene", selv om hun egentlig er en hund som liker "å holde seg til en veldig strikt plan".
Det gir meg håp om at også hun vil bli en god "partner" i konkurranseringen fremover:)

Selv om programmet/rutinen ikke gikk helt som planlagt i dag (fullkomment min skyld!), holdt det likevel til et godkjent program og en 8. plass:)
Det er jeg fornøyd med. Her er film på dette:


Med Zeb valgte jeg også å gjøre litt forandringer i programmet/rutinen.
Valget sto mellom å korte ned på tiden med et minutt eller å forandre litt på min egne skrittlengde, for å gjøre situasjonen litt mer "leken" for Zeb. Han er jo litt sånn "fjortis" enda, reagerer på det meste som er nytt med frustrasjon og bjeff, eller (skrekk og gru!) regelrett flukt, - og har generelt lett for å falle litt ut av konsentrasjon.
Jeg er imidlertid sikker på at helgens opplevelser har satt seg som en positiv erfaring hos han, og jeg føler nå mer at han kan bli en god "partner" med tiden:)

Denne dagen rakk jeg desverre ikke å varme opp Zeb i forkant av prestasjonen, fordi det gikk raskere enn planlagt i skjemaet.
Jeg ble nesten skrekkslagen i det jeg kom ut fra toalettet. Da fikk jeg nemlig beksjed om at NÅ skulle jeg i ringen....!
Uæææ!
Jeg hadde verken skiftet, luftet hunde eller noe...!....Men heldigvis fikk jeg i hvert fall hente hunden først...:) Og det var min egen skyld, som ikke dobbeltsjekket om alle startende var møtt før jeg gikk på do.
Bare så det er sagt. Arrangørene kan ikke lastes!:)

Så det ble da til at vi gikk bokstavelig talt rett fra bilen og inn i konkurranseringen, mens jeg frebrilsk forsøkte å feste kaps, få på dressjakka og sjonglere plassering av belønning, samtidig som jeg forsøkte å bråvarme opp Zeb. Det ble hektisk, mildt sagt.
Nåvel. Jeg synes det gikk greit likevel, alt tatt i betraktning.
Her er film fra dagens prestasjon:


Med Felix ble det også rett fra bilen og inn i ringen, og jeg synes selv at det gikk litt dårligere enn gårsdagen, selv om plasseringen ble lik: nemlig 3. plass i klassen. Det er bamsemumsen min det!:) Gutten som alltid er klar for å stille opp med "mamma`n" sin! Jupp!:)
Her er film fra første dagens prestasjon:


Jeg har lyst til å gratulere de andre vinnerne jeg kjenner også, nemlig Jessica med Izi, som gikk rett inn på første plass med 24. 40 p i Heelwork to music kl. 1! Supert!:)

Deretter må jeg absolutt få gratulere Anne Gry som gikk med sin malinois, og endte med 1. plass i Heelwork To Music kl. 2 på lørdag og 2. plass i kl. 3 på søndag! Wow!

Anne Grys venninde, som jeg desverre ikke husker navnet på nå (var det Cecilie tro...?) gikk for andre gang i HTM kl. 1 med sin malinois, og rett inn på 2. plass!
Begge de to damene er egentlig "brukshundfolk", så jeg synes det er spesielt strålende moro at de deltar i Heelwork to music, - og vinner!! Godt jobba!:)
Og tusen takk for at dere filmet for meg!!

Nå skal jeg forsøke å ha noen rolige dager mens jeg forbereder meg til helgen. Da skal jeg og fire andre dommere i Kreativ lydighet fra Norge delta på den internasjonale Heelwork to music konferansen i Danmark. Det skal bli kjempespennende å møte dommere fra andre nasjoner for å drøfte status og fremtid i sporten! Gleder meg!

Til slutt vil jeg minne om at det fremdeles er noen ledige plasser på valpekurs, grunnkurs, aktivisering & trixekurs, - og ikke minst viltsporkurset! Videreformidle gjerne, det hadde vært flott med noenlunde fulle kurs:)!
Takk, velkommen på kurs & ha en strålende uke!:)


Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes