Gå til hovedinnhold
I helgen holdt Anniken et flott videregående kurs i agility. I stort sett øsende regnvær. Men fra hva jeg så, var ikke humøret dalende hos hverken instruktør eller ekvipasjer av den grunn!


Her trenes det på bakombytter...


Rett belønningsplassering...


..og snodig nok får man visst engleglorie av et kjempekoselig kurs, tross regnvær....:)


Anniken hadde med telt til å pause i, og det kom godt med.
Men vi har jo rom innendørs også da...:)


Tusen takk til Anniken for at du har holdt flere flotte kurs her i år!
Håper du vil holde noen fler til neste år også!?

I går var det første praksiskveld for andre valpekursgruppe denne høsten. Hele ni flotte valper var det med denne gang, - selv om jeg i utgangspunktet trives best med maks 8 ekvipasjer.
Jeg håper imidlertid det går bra likevel, for en gangs skyld:)
På dette valpekurset er det både toypuddel, mellompuddel, staff, islandsk fårehund, blanding, rottweiler, boxer og jack russel. Supercharmige valper, og flinke førere:)

Etter valpekurset var det Rally - kurs igjen. Jeg digger rally, altså:)
Desverre kom bare to denne gang, men til gjengjeld fikk de virkelig trent effektivt!

Jeg brukte litt videofilming av ekvipasjene denne gang, for å la de se sin egen trening. Det er nemlig et utrolig bra verktøy.
Straks ble det noen "aha!" - opplevelser (blir lett sånn når man ser hva en selv gjør på film), - og nå er det forhåpentlig mer bevisshet mht blandt annet belønningsplassering og hvilken atferd som faktisk belønnes...:)
Superbra jobba!


Man må alltid "briefe" en rally - bane uten hund før man går med hund...!


Så er det trening med hunden.
Her er Tom - Erik med Kane, som starter på en veldig bra i fotposisjon.


Øvelsen "sitt foran"...


...Og så avslutter vi med lek og kos, ja:)


Her er Camilla med Dimma i posisjon rundt "spiralen"...


...strålende kontakt her, ja!


I øvelsen "sitt foran" er kontakten også på topp:)


Selv trener jeg ganske jevn mot en kommende Heelwork to music konkurranse med Felix. 
Treningen går imidlertid litt opp og ned, desverre, da Felix halter å sitt ene bakben etter nesten hver eneste trening. Dette bekymrer meg veldig, og dersom det fortsetter sånn i dag og i morgen, -  så må vi nesten ta en sjekk hos veterinær igjen. Jeg har bilen til reperasjon nå, så kommer ingen vei nå uansett.

Felix har jo patellaluksasjon grad 1 på ene bakbenet, hvilket i utgangspunktet ikke skulle tilsi halting ifht til den formen han er i, - men det gjør han altså!
I går gikk han faktisk fra meg midt i treningsøkten (hvor han skulle rygge noen få skritt bakover), og la seg ned så lang han er rett foran meg, - mens han tittet oppfordrende på meg, som for å si "beklager mutter`n, men jeg klarer ikke, altså! Det gååår bare ikke!!".
Det var selvsagt ikke noe annet alternativ enn å avslutte treningen der og da, for jeg vet at Felix er en hund som alltid gjør sitt beste, - så sant han kan! Så, dette er absolutt bekymringsfullt!

Senere på kvelden, etter at jeg kom inn igjen fra å ha holdt kurs, ble han faktisk stående foran meg med det ene bakbenet løftet i flere minutter, - og han viste tydelig ubehag. 
Jeg kan ikke finne noe spesielt galt når jeg undersøker han, bortsett fra litt stivhet i nakke og over lenderyggen. Dette har han jo "slitt litt med" i alle år , -og det er nok sekundære lidelser fra både patellaluksasjonen og ikke minst fra da han ble påkjørt i sin ungdom. Senskader er desverre ikke uvanlig, vet jeg. Men jeg er bekymret!!!

Han er imidlertid stort sett haltefri på tur, så hva det enn er så plager det han ikke hele tiden. Heldigvis.
Stakkars "bamsemumsen" min!!


I kveld er det grunnkurs og agilitykurs, og det skal bli kos. Godt å ha annet å konsetrere seg om:)
Jeg skal forsøke å ta noen bilder, dersom været holder seg. Og det forventer jeg jo! Regn har vi hatt nok av nå.

Jeg tenkte videre å invitere til en liten treningsøkt her i morgen ca kl. 14.00, og til tirsdag neste uke kl. 19.00. Velkommen skal du være!

Til slutt vil jeg fortelle at min gode "kollega" Nina Haaland fra hundeskolen Hund i Fokus, var på God Morgen Norge i dag og demonstrerte litt kantarellsøk, med hunden sin i studio. Du så det kanskje?Dersom du vil lære hunden din kantarellsøk, så kan  jeg fortelle at Nina kommer hit  til Råde i juni neste år for å holde kurs! Følg med på hjemmesiden for mer info om det, oppdateringer kommer i løpet av helgen!

Ha en strålende dag!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes