Gå til hovedinnhold

Dog wisperer or the dogs devil...?

Desverre har jeg fått med meg at Cecar Milan skal besøke Gøteborg, og at han kanskje også kommer til Norge? Huff! Jeg håper virkelig dette er feil!!!

Vi som jobber med hund og ønsker å trene hund på en slik måte at dyret faktisk får ha en god  og positiv hverdag,- vi grøsser av frykt for hva denne selvoppnevnte "hundeguruen" forårsaker av direkte hundetortur både her og ellers i verden!

Hva i alle dager er det ved Cecar Milan som får folk til å tro at veldig mye tilrettelagt filming viser "god hundetrening"?
Ser virkelig ikke folk de faktiske forhold; nemlig at hundene blir skremt, mishandlet og direkte torturert i den hensikt å oppheve "hundeviskeren" til den "guruen" som han sikkert ønsker å være???
Nei, tydeligvis ikke.

Med sitt veldig merkbare (og sikkert ytterst kostbare..) dollarglis forteller Cecar Milan om de to faktorer som han mener er årsak til atferdsproblemer, nemlig; dominans og lederskap.

Jeg har sett noen episoder av "Hundeviskeren".
Ikke mange, - fordi det har vært for "sterk kost" for meg.
Jeg leser nemlig hundens kroppspråk og atferd på en helt annen måte enn "den vanlige mann i gata", og tydeligvis Cecar, - fordi jeg har jobbet med hund i mange år (og ikke mot...).
I tillegg jeg har hele tiden strebet etter å tilegne meg ny kunnskap, - i den hensikt å formidle etisk riktig, positiv og ikke minst effektiv hundetrening til alle mine elever!

Jeg vet at det er mange faktorer som spiller inn for at en hund viser en bestemt atferd. Mange faktorer!
Eksempler på dette er:
  • rasemessige variasjoner og bruksområder: - eier velger feil rase ifht faktiske behov & forventninger. Konsekvensen av dette blir oftest omplassering eller avliving. Fordi hunden faktisk oppførte seg som en hund. Hunden må alltid bære konsekvensene av eiers feilslåtte valg..!
  • dårlig kunnskap om hundens signaler: - eier lærer (ubevisst) valpen/hunden sin å ikke vise konfliktløsende signaler (="dempende signaler"), fordi de faktisk ikke ser (=har kunnskap om) alle de signalene som valpen/hunden viser! Dette kan være ytterst frustrerende for meg som instruktør, - men desto mer gledelig når jeg får formidlet (="oversatt") hundens signaler til eier. Når eier klarer å respektere hundens signaler og deretter selv handle riktig utifra de signaler som hunden viser, - vil hunden straks endre sin atferd som konskekvens av dette. Noe som igjen oppmuntrer eier til å skaffe seg kunnskap om hunden signaler og kroppsspråk, for bedre forståelse og håndtering av hunden.  Og da blir alt så mye bedre etterhvert:)
  • feil og/eller hard håndtering av hunden: desverre veldig vanlig. T.o.m på visse hundekurs (i dagnens Norge anno 2010...!) lærer eier at de skal rykke/dra i kobbelet, jage etter hunden dersom den forsøker å komme unna, trykke hunden på rumpa i innlæring av sitt, dra frem forben og trykke på ryggen ved innlæring av ligg, kjefte & filleriste hunden dersom hunden piper eller er stresset... 
Det finnes desverre ingen grenser for oppfinnsomhet når det gjelder å plage hunden, i den hensikt å få "en lydig hund". Og alt forsvares ved å henvise til dominanse og lederskap.
Vi trenger faktisk ikke Cecar Milan for å vedlikeholde/videreutvikle denne tidvis fryktelige håndteringen av hunder!
Vi har nemlig bøttevis med hundelitteratur (som forlengst er utgått på dato og/eller burde vært sensurert...) som fremelsker denne form for hundeoppdragelse.

Vi som kan litt om atferd, vi vet (og har sett eksemler på) at mye korrigering og hard håndtering av hunden oftest fører til at valpen/hunden først viser konfliktløsende signaler, deretter vil noen individer vise aggressive tendenser (="overlevelsesatferd" = "kjemp eller bli drept!".)
Oppriktig talt, ville ikke du ha gjort det samme om du ble mishandlet til ytterpunktet???.

Til slutt vil individet gi opp og bli viljeløs.
Dette er en sørgelig form av ren overlevelsesstrategi som mange desverre forveksler med veloppdragenhet.
Dette kalles imidlertid for innlært hjelpeløshet og fører til at individet ikke lenger tør å gjøre noe på eget initiativ, av reell frykt for sitt liv & helse.
Individet er nå blitt en praktisk slave, - men på ingen måte et individ som har det godt!

Er det slik du vil at hunden din skal være?
Forhåpentligvis har nettopp du altfor god selvtillit, selvsikkerhet og ikke minst selvbevissthet, slik at du ikke trenger å "heve din verdi" ved å misbruke et annet individ, - det være seg hunden eller kona...
La vær å se på "hundeviskeren".
Gå heller på et hundekurs holdt av en som har kompetanse (og ikke selvutnevnt sådan...)!

Hva er foressten egentlig dominans og lederskap? Denne artikkelen og denne artikkelen om dette temaet kan forhåpentligvis være en tankevekker!

I Anneli`s blogg kan du lese litt mer om Cecar, og se noen sørgelige filmer om Cecars hundeoppdragelse. Se og velg det bort!

Godt nytt år i en postitv verden fyllt med forståelse og empati!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes