Gå til hovedinnhold

Malvin 5 år!


Den 20. Januar ble Malvin hele 5 år. Jeg kaller han fremdeles dustefjerten, men med kjærlighet. 
På en sånn dag, kommer det litt tanker, så jeg vil lage en liten Malvin - oppsummering i anledning dagen. 

Først en innrømmelse:
Jeg var ekstremt skuffet og frustrert over Malvin de første 3 - 4 årene, men det er egentlig min egen skyld. Jeg var dum nok til å ha forventninger om at han skulle bli en konkurransehund, - men de forventningen ble noe så inderlig grundig slått i grus. Jeg måtte helt enket til slutt innse at det er rett og slett ikke alle såkalte ”brukshunder” som er skapt til å være noe annet enn en brukbar ”selskapshund”.

OM MALVIN
Malvin er den snodigste hunden jeg har hatt. Han er snill, kosete, ekstremt nysgjerrig og stikker bokstavelig talt nesegrevet (og det er langt!) i alt han ikke har noe med, - og han er sjarmerende alltid i veien der en går. Han er følsom (om enn ikke på de rette områdene) han er interessert i det han selv vil, - som når sant skal sies bare er mat og "damer". 

Malvin er fullstendig uimottakelig for å lære ting han ikke ser nytten i. Og jeg mener altså helt utrolig uimottakelig. Jeg har konkludert med at det rett og slett ikke finnes rom for to tanker samtidig i hans hode. To tanker får det til å koke i toppen, og det blir bare kaos. Det er enten eller. Ferdig snakka.

Jeg har analysert hans atferd opp og ned og i mente gjennom disse årene, - men seriøst sagt, det finnes ikke hans like! Hadde han vært menneske, ville jeg tenkt han hadde et eller annet uoppdaget syndrom. Han er rett og slett veldig, veeeldig rar, den hunden! 
Men snill, - det er han. Og veldig grei å ha med å gjøre, sånn stort sett. Når det ikke involverer at han må ha to tanker i hodet på en gang da.

Malvin er ganske sunn og frisk Collie. Bortsett fra tilbakevendende låsninger i bakparten som krever jevnlig behandling, da, - men de fleste hunder trenger jo behandling nå og da. Han tåler all slags mat, - noe jeg er utrolig takknemlig for. Det vet jeg at ikke er en selvfølge med Collies, for jeg har selv hatt en som bare ble 3 år, grunnet allergi og ekstreme mage/tarm problemer. Så der er jeg utrolig heldig. 

OPPSUMMERING
Jeg hadde altså veldig ambivalente følelser for Malvin veldig lenge, inntil jeg en dag tok en alvorsprat med meg selv og innså at jeg faktisk kan omplassere han dersom jeg ikke trives med han. Det ble på en måte et mentalt vendepunkt. Jeg slappet av. 
Og nei, jeg klarer ikke å omplassere han! Han er for spesiell faktisk. Jeg tror dessuten at han fort kan bli en såkalt problemhund i mindre kompetente hender, og det tar jeg ikke sjansen på. Jeg får aldri en sånn hund igjen. Og ikke vil jeg ha det heller. 
Men Malvin vil jeg fortsatt ha! Han er jo dustefjerten min. 

Litt barndomsminner:




Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes