Gå til hovedinnhold

Uke 20 - 22


Ja så har tiden fløyet av gårde igjen! Det har skjedd mye, men jeg får nok ta det i kortversjonen her og nå.
Først og tristest: Malvin har hatt kennelhoste, - og det samme hadde dessverre halve valpekurset…
Grytidlig en lørdag morgen hørte jeg "nøffelyder" fra kjøkkenet der Malvin ligger. Jeg tenkte at det jo var litt ergerlig at han hadde fått med seg lekegrisen inn i valpegrinda, sånn på lørdagsmorgenen når vi kunne sove litt lenger…!
Men neida, det var jo ikke lekegrisen!
Det var Malvin som hostet!
På en veldig diskrè, underlig og sjarmerende måte.
"Nøff - nøff"!

Jeg har ikke mye erfaring med kennelhoste faktisk, har vært heldig med mine hunder der, - men jeg husker at Felix hadde det for noen år siden. Og han hostet som en godt innrøkt sjømann, - helt annerledes enn denne forsiktige "nøffingen" til Malvin!:)
Malvin var for øvrig litt pjusk og hadde litt småfeber, men det varte kun et døgn heldigvis.
Straks etter kl. 12.00 på søndag formiddag var han seg selv igjen!
Bare med ett par "nøff nøff" - lyder en gang imellom når han hadde løpt litt vel mye i hagen.
De andre hundene har heldigvis ikke fått det, og nå har det gått såpass lang tid at jeg håper vederstyggeligheten er vel overstått!

Ellers har det vært mange nye opplevelser på nye steder.
Jeg merker meg hittil at Malvin dessverre er litt usikker på bråkete småbarn og ungdom på skatebrett. Ikke så rart kanskje, men det er likevel lite hensiktsmessig for fremtiden, så det må vi finne gode treningstilfeller på!
Jajaminnsann!

 
Her opplever jeg heldigvis med glede at Katla og Felix er et godt «team» å ha med seg i slike situasjoner. Det er veldig spesielt, og ikke minst ganske artig, å se hvordan de på hver sin måte "backer" opp Malvin når han viser litt usikkerhet. Felix med sin ro og sindige måte å være på, og Katla med sin aktive og lekne måte å være på.
Helt perfekt "teamwork" for å avlede en tidvis litt usikker «liten» valp i skumle miljø…:)


På Kr. himmelfartsdag i forrige uke ble vår yngste sønn konfirmert.
Vi hadde familieselskapet hjemme i kurslokalet, - og det ble heldigvis veldig vellykket:)
Jeg innrømmer at det var litt slitsomt med både forberedelser og gjennomførelse av selve dagen, - men veldig minnerikt og koselig! Tusen takk til alle som gjorde denne dagen så flott for oss!

Jeg med mine flotte sønner, og gode barndomsvenninner:)

Konfirmanten med sin konfirmasjonsgave:)

I helgen har jeg (og vi) slappet godt av i det fine været.
Jeg holdt skogdag med valpekurset på lørdag, i deilig vær og med en strålende hyggelig gjeng!:)






 
Tiden gikk utrolig fort, men jeg håper alle deltakerne fikk noen fine tips til hva de kan gjøre i skog og mark fremover!

I dag valgte jeg å ta morgenturen nede ved Vannsjø, for der er det både skyggerikt langs grusveien og lite trafikk.

Malvin fikk også sin første skikkelige badeopplevelse i dag.



Hjemme har jeg ellers nesten hver kveld vært flink til å sette opp en ny liten Rally – bane (kl. 1 - 3) og trent på. Katla er jo påmeldt et par stevner fremover, og det er faktisk over to år siden vi satte våre ben i Rally ringen! Det betyr at vi må trene så mye som mulig fremover!
Dersom du vil komme å trene på banene er du for øvrig velkommen:)

Vår flotte treningsplass med skygge på dagen og sol på kvelden:)
Perfekt for hundetrening!

Malvin har også fått bli med på litt Rally trening, og jeg synes han er riktig flink:) 
Han er like lettlært og behagelig som jeg har forventet meg.
Og langt mer matglad enn jeg forventet meg…!
Han er faktisk glad i all mulig mat (som vi spiser iallefall): kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, sushi…. 
Ja, det er nesten så jeg må nødt til å sette litt grenser, - for han er tross alt bare 5 mnd!
Men hittil er magen fin som gull, så det er tydelig at han tåler litt av hvert!:)

Jeg er forresten sikker på at han ønsker seg flere konfirmasjoner her i huset.
Det er tross alt ikke hver dag at hundene får kjøttkaker, brød med leverpostei, hjemmelaget potet- og gulrotsalat, laks, ørret, egg med kaviar oa til frokost…!!
Åpenbart den aller beste frokosten i hans liv i alle fall!:)

Til slutt kan jeg fortelle at jeg nå har "tatt opp kampen" med ørene til Malvin.
I standarden står det jo at Collien skal ha flippører.
Malvin kan åpenbart ikke lese, så da må jeg i det minste forsøke å gjøre noe med saken selv...
Han har i prinsippet et delvis hengeøre og et ståøre, og det går jo ikke an hvis han skal på utstilling en gang i fremtiden...!
(Personlig bryr jeg meg faktisk ikke veldig mye, men det er jo greit å gjøre et forsøk på å rette opp ørene tenker jeg.)

Jeg kunne brukt en halv bok på å fortelle hva jeg har forsøkt av remedier for å få det ene gjenstridige øret til å henge, - men det er nesten for frustrerende å gjengi.
Det er i alle fall ingen enkel sak, kan jeg fortelle!
Isteden ser du her hva vi har endt opp med: idrettsteip!
Den sitter.
Som støpt.
Håper den faller av en dag, faktisk....!?

Malvin er lykkelig uvitende om sin noe mindre "glupe fremtoning" for tiden...:)
Livet er uansett helt topp synes han!


Nå skal jeg avslutte og legge meg litt i solen før kveldens kurs.
Ønsker deg riktig flott uke!
Så skal jeg forsøke å unngå å drøye flere uker med  neste blogginnlegg...!:)
 

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes