Gå til hovedinnhold

Uke 19

Japp, så var uken omme.
Her sitter jeg akkurat nå, litt småpjusk i formen, og er veldig glad for at jeg kan tilbringe dagen i sofaen eller senga med relativt god samvittighet.
Felix synes at det er særdeles en strålende ide:)


I morgen og søndag skal jeg holde passeringskurs sammen med Gry, så det er bare å lade opp batteriet etter beste evne.
Men litt kjedelig blir det jo å ligge flat i lengden, så da blir det nå litt oppdatering i bloggen.

Sist søndag var det valpetreff her. Hele 6 stk møtte opp!
Tiden gikk altfor fort, og svusj så var en time gått.
Jeg regner med at de fleste små lå ganske rett ut da de kom hjem:)
Her er noen bilder fra treffet, tatt med mobilen.






(Jeg fikk tilgang til noen fine bilder på Dropbox, men dessverre har jeg ikke funnet ut hvordan jeg håndterer den tjenesten enda, så det får vente litt.)

Mandag var det grunnkurs, tirsdag var det hverdagslydighetskurs, og torsdag var det valpekurs. Malvin har gjort en strålende "jobb" på alle kursene, og jeg er nesten litt overrasket over hvor lett han har "glidd inn" i rutinen. Og så flink som han er "på jobb"!
Jeg tror jammen han er født til dette, jeg...:)

Katla har også fått "jobbet" litt, - mens Felix derimot, har foretrukket sofaen.
Det har da tross alt regnet ute!


Katla har for øvrig blitt mye bedre, og har faktisk ikke haltet siden tirsdag. Det er tydelig at massasje, passe trening og litt ekstra kjærlig omsorg hjelper.
Mammas jente må ha det beste det, vet du:)

 


På onsdag tok jeg med alle hundene og dro inn til Ekeberg for å se på stevne i Kreativ lydighet. "Dans med hund", altså.
Det var skikkelig kaldt og ruskevær, og ikke mange deltakere, - men det var koselig likevel.
(Selv om jeg altså både i går og i dag er litt pjusk i formen...)
Felix var rimelig utslitt da vi kom hjem. Dessverre var det enda en påminnelse om at han bør få slippe lange bilturer fremover. Jeg synes nok det er litt vanskelig å la han være hjemme alene, - men det krever jo sant og si bare litt bedre planlegging, sånn at noen i familien kan være sammen med han.
Sist gang jeg var bortreist ble han med "han far" på jobb, og jeg fikk en svært beroligende og hyggelig melding fra Felix (sendt via "han far", selvsagt):
"Hei mamma! Jeg er med pappa på jobb! Veldig kult! Og pølser til lunsj....!"
Ja, så han kan nok ha det bra uten meg, ja!:)

Men tilbake til stevnet på onsdag.
Jeg fikk bl.a. sett litt på Malvins reaksjon på det å være på enda et helt nytt sted, i vått ruskevær og med uvante ting som både høy musikk, -  og annet rart som skjer i en stor park.
Jeg er veldig fornøyd med at han ikke viser tegn til frykt eller usikkerhet på noe måte.
Håper at det fortsetter slik!
Malvin ser på Annette som trener FS før hun skal i ringen og konkurrere.

Dessverre fikk jeg ikke tatt noen fine bilder fra stevnet. Det er vanskelig å håndtere tre ivrige og treningsvillige hunder (Type: "hva?? Skal vi ikke gjøre noe??? Vi er da på et stevne...?? Se! vi kan sitte, snurre, hoppe, gå slalåm mellom bena dine osv osv osv...! Hallo?? Må vi bare stå her og se??") og et mobilkamera i regnvær og iskald blåst, skal jeg si deg!

Jeg fikk også "testet ut" Katla denne dagen, - og til min store glede virket hun veldig både "på nett" og avbalansert. På stevner har hun jo tidligere overrasket meg stort, positivt, - og det var godt å se at dette er en "trend" som ser ut til å fortsette! Det forteller meg at jeg har lyktes godt i å få henne til å assosiere stevner/hundearrangement med noe hyggelig og gøy. For det skal det jo mest av alt være!:)

Til vanlig er jo Katla ikke den mest avbalanserte type hund, selv om hun i utgangspunktet ikke er direkte redd. Bare mer sånn "føre var" og høyst på alerten.
For sikkerhets skyld, så og si.
Ja, jeg må bare nevne et lite eksempel på forskjell i reaksjonen mellom hundene, noe som skjedde akkurat nå mens jeg tok pause i skrivingen for å brette klær på vaskerommet:
Jeg kom borti veggen slik at langkosten datt ned, rett foran hodet på Malvin og Katla, som sto i gangen. Siden langkosten er av metall og det er fliser på gulvet, så ble det jo et litt kraftig smell.
Katla skvatt opp tre trappetrinn i et eneste byks og ble fryktelig frustrert og opprørt (= bjeffet frenetisk) over en "slik behandling".
Malvin derimot, kastet seg umiddelbart over vaskekosten og begynte å leke med den...!
Jaaaahaaa! Sånn reaksjon gjør "ho mor" glad!! Trallalala tiddeliidei, mamma ble gla' thohei!:)
Joda, jeg er vel barnslig. Barnslig glad i alle fall!

Jeg har enda ikke fått proffhjelp til å omgjøre filer for å se filmer tatt fra filmkameraet. Derfor har jeg isteden fått litt hjelp fra yngstesønnen til å filme litt med mobilen.
Har laget et par filmer av Malvin, som jeg også tenkte å bruke som komplement i undervisningen fremover.

 
 
Og et par filmer, bare for å huske hvordan treningen går i hverdagen:
 
 
 
Japp. Det var det fra oss denne gang:)
Nå trekker jeg meg tilbake og under dyna!
Ha en fortsatt strålende dag og helg!
 
 
 
 
 


Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes