Gå til hovedinnhold

En litt snodig uke.

Det har gått litt sånn halvveis galt nesten hver dag, men ikke helt galt, - og så har det meste gått greit til slutt likevel.
Hm!
En litt snodig uke!

Nye kurs har startet, med hyggelige nye bekjentskaper.
Malvin har alene fått være med som "hjelper" på teorikveldene, noe han har skjøttet på en utmerket måte:) Jeg er sikker på at han vil bli en god "arbeidskamerat" i fremtiden.
Kanskje like god som Felix har vært...?:) Han går i god lære i alle fall, og Felix har en engels tålmodighet.
Enda...
Jeg er sikker på at det er begrenset hvor lenge han kommer til å tillate at Malvin bokstavelig talt sitter på han:)
(Og nei, de har ikke egen seng med dyne og pute. Den er vår! Øvrige spørsmål overses...)



Katla holder fremdeles på å halte hver gang hun har vært i ro. Men det er også eneste synlige tegnet på at noe er galt. Straks hun har gått et par - tre skritt, så er det full fart!

Jeg lar henne velge tempo selv, og det går stort sett i løp, lek og bryting med Malvin, - dagen lang.
Av og til "smeller hun til" i sinne, og Malvin får passet sitt påskrevet i store bokstaver.
Sannsynligvis har hun da fått vondt av en labb over ryggen eller noen sylskarpe valpetenner i øret, - men så er det straks over og de er i gang igjen!

Jeg har heller ikke merket synlige plager under treningsøkter, men jeg er veldig forsiktig med å repetere på øvelser som krever bråstopp og raske vendinger. Jeg innbiller meg bestemt at det det tross alt er forskjell på det å stoppe på signal fra meg og det å stoppe etter "egen plan".

På tirsdag var vi hos Veterinær & kiropraktor Rannveig Boman for en gjennomsjekk og behandling av Katla.
 


Rannveig fant heldigvis ikke annet enn jeg selv har funnet ut, i alle fall ikke på denne første behandlingen, men det var veldig fint å få bekreftet de funn jeg selv har gjort.
Da fikk jeg jo på en måte litt mer selvtillit på dette området, - som dessverre ikke er helt vedlikeholdt i praksis... 
Dette med massasje/fysioterapikunnskapene altså.

En liten skjevhet i bekkenet ble rettet på, samt muskelspenninger i overgang mellom thoracal (rygg) og lumbal (lenderygg).
Det er jo akkurat i det området som  Katla hadde et lite prolaps for halvannet år siden, så det er ingen overraskelse at det forårsaker litt plager til og fra. Sannsynligvis vil det alltid gi henne litt plager i perioder, men jeg håper å fortsatt holde henne i grei form med relativt jevnlig massasjebehandling.
Enda en gang er jeg glad for at jeg har tatt utdannelse innen massasje og fysioterapi på hund!
Men jeg må nok bli litt mer strukturert hva gjelder det å vedlikeholde treningsplan og behandlinger på Katla. Der har jeg litt dårlig samvittighet, ja.
Jeg har kanskje hatt litt vel mye fokus på Felix det siste året...?

Uansett, summasummarum fra behandlingen:
Katla har en kropp som en bodybuilder i kronisk kontraksjon.
En skikkelig muskelbunt altså, - som nok hadde hatt godt av å kunne slaaapppe aaaaavvv!!!
Kanskje jeg skal lære henne litt meditasjon..?:)

Uansett, jeg skal ta mer tak i dette med massasjebehandling på henne, og satse på at det gir bedring.
Selv om Katla ikke viser at hun har smerter så kan hun jo ikke fortsatt gå sånn å småhalte etter hvile!
Nei!
Planen er nå at jeg skal la det gå et par uker med planlagt behandling og trening, og deretter ta en oppfølgningstime hos Rannveig. Forhåpentligvis hjelper det.

Da kan vi også trene mer fokusert på  Freestyle fremover.
Planen min var egentlig å starte på Freestylekonkurranse her i Norge nå i neste uke, men det må bare utsettes til hun er helt haltefri.
Tenk at det er over et år siden hun debuterte i FS kl 1, i Sverige...!
Uæææ, tiden går litt vel fort ja!
Men vi kommer nok plutselig på konkurranse, får jeg håpe!:)
Jeg begynner nesten å få litt dårlig samvittighet fordi vi ikke "kommer i gang", liksom....!

Nåvel.
Den siste uken har jeg filmet massevis fra trening av Malvin og Katla.
Men på min fantastiske nye pc får jeg kun lydfil på filmene fra filmkameraet, - og nei, - selv ikke gutta i huset har lyktes å finne årsaken til det!
Film overført fra mobilen derimot, funker fint.
Men det er jo ikke der de fine filmsnuttene ligger!
Blahh!
Og til alt overmål, så bare finner pc'n på at den plutselig skal "dø". Helst akkurat når jeg er som mest opptatt...!
Bortevekk blir skjermen, bortsett fra musa da.
Pila altså.
Jeg behøver vel ikke forklare hvorfor jeg fra å være i sånn ganske avslappet og godt humør:


Blir mer sånn snurt, gretten og rent muggen i formen...!?


Mfrfff!
Og når det på onsdag denne uken også knakk av en bit av fortanna mi attpåtil, så ble jeg ikke akkurat blidere må jeg innrømme.
Men heldigvis, det var bare en bit og ikke hele tanna.
Bare en liten bit, akkurat så mye at jeg har fått et sånt (u)sjarmerende "glis mellom tenna".
Eller en "svææær strek" i munnen, som min sønn så pent sa det.
Kunne sikkert vært verre.
Helt sikkert....!
En snodig uke!
Til mandag skal jeg heldigvis få rettet på gliset.
Eller den svææære streken!!

Uansett.
En liten film fra Malvins siste uke har det blitt, om enn ikke helt så inneholdsrik som først planlagt:


Det var det fra meg og oss denne gang.

Men jeg holder jo også kurs og treninger!
Allerede i morgen (søndag) kl. 17.00, inviterer jeg til litt valpelek og sosialisering.
Velkommen til både kursdeltakere og andre med valp!

Neste trening blir til fredag. Tidspunkt kommer jeg tilbake til, men regner med fra kl. 17.00 og ut over en gang:)
Ha en strålende uke!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes