Gå til hovedinnhold

Påsken er over, og nye strålende dager ventes!

Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:)

Det har vært deilig med avkobling og familiekos.
Og valpekos da selvsagt!
Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre!
At det går an!
Virkelig en nytelsens valpetid!

Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte.
Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp.

Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!"
Og når jeg kom hjem etter ca 1 time:
"Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes senere da. ZZZzzzzzz...:)!"

Jeg blir litt full av beundring.
Ja, rent forelsket!:)

Her kan du se litt av det Malvin har gjort siden siste innlegg:

 
Ellers har jeg faktisk klippet meg kort til påske.
Har ikke hatt kort hår siden 2. klasse på barneskolen, så det er i grunn en liten kjempebragd av meg!
Og bare så det er sagt: jeg forstår ikke at jeg har ventet så lenge!
Så utrolig praktisk og lettvint da gitt!:)


Påskesolen har fått blomstene til å spire.
Og den vakre lille Blåveisen har allerede dukket opp i skogen:


Vi har selvsagt gått tur på tur på tur i løpet av påskedagene...:)
Og hvis du lurer på hvorfor mine hunder gå med line hengende etter seg, - ja så er det enkelt og greit fordi det faktisk er båndtvang...:)


Tidvis får jeg noen andre til å ta et bilde av meg.
Under tvang riktignok, men foreviget med hundene blir jeg i alle fall.
På et vis.
 

Og ellers er Malvin en utpreget lite klengete klengete hund (og veldig forskjellig fra Pumiene der) vil jeg påstå.
Her ligger han og slapper av hagen, laaangt der borte i enden.
Helt alene.
Mens vi sitter inntil husveggen.
Type det:)

 
 
Felix har heldigvis også vært i fin form i påsken, iallfall helt inntil for et par dager siden. Da begynte han å bli litt "innesluttet", matlei og ømfintlig for berøring, - slik som han dessverre pleier å bli noen dager før det kommer epilepsianfall.
Så i prinsippet venter jeg vel bare på å få akkurat det overstått, helst fortest mulig.
Sånn er det bare.
Nye blodprøver ble tatt før påskeferien, så nå venter jeg på (positivt) resultat.
 
Ut over dette opplever jeg at han koser seg både med solen og livet:)
Han nyter utvilsomt pensjonisttilværelsen, og det er jeg veldig lettet over.
Jeg har jo vært litt urolig for at han skal "føle seg" tilsidesatt i hverdagen, siden han jo ikke kan gjøre spesielt mye lenger.
Men det virker ikke slik.
Han har nok funnet ut at det er vel så "lønnsomt" å få belønninger for ikke å gjøre noe om helst...:)
 
 
 
Katla har vært litt halt på den ene baklabben, sånn til og fra den siste uken.
Jeg har derfor ikke fått trent med henne "etter planen" i påskeuken.
Jeg kan ikke finne noe konkret smerteårsak på henne, så jeg antar vel egentlig at det har sammenheng med at hun mangler en tå på akkurat den labben, og at hun derfor belaster den litt feil.
Hun er jo på ingen måte noen rolig å avbalansert hund, verken i sin personlighet eller i sitt bevegelsesmønster/hastighet, - så det er ikke det minste underlig om det til slutt gir utslag i litt muskelømhet her og der! Hun er tross alt ikke noen unghund lenger.
Selv om hun er skråsikker på det selv:)


Denne uken starter de siste kursrundene før sommeren.
I går startet Hverdagslydighetskurset, med kun 4 deltakere denne gang. Men det er helt greit (selv om det gjerne er plass for to til...) for da får jeg jo bare enda bedre mulighet til å følge opp de enkelte deltaker:)
Dette ser i alle fall ut til å bli et usedvanlig spennende kurs, og  jeg gleder meg allerede til neste uke!

I morgen starter valpekurset.
Der er det heldigvis fult:)
Det skal bli spennende å møte de nye eierne i morgen og valpene neste uke:)
Jeg tror kanskje at valpekurs er mitt favorittkurs, med håpefulle eiere og valpene som enda er helt "uskrevne blad":)

Fredag starter K9 - nosework kurset.
Det blir selvsagt spennende siden det er første gang jeg holder denne typen kurs:)
Dette kurset ble forresten raskt fylt opp, sikkert fordi det er nytt å spennende, og det er jo fint.
I prinsippet har jeg planlagt å vente til over sommeren før neste kurs, men dersom det er interesse for det kan jeg også vurdere å sette opp et kurs på torsdager fra 15. mai, kl. 20.00....?:)
Gi meg et hint ved interesse!

Til mandag starter Grunnkurset, og der er det enda 2 ledige plasser, men jeg satser på at de fylles opp innen helgen!:)

Til fredag (dagtid) skal jeg møte Jessica (..og deg...?) til litt kreativ hundetrening et eller annet sted mellom Råde og Halden.
Hvis noen har lyst, kan vi sikkert finne på noe på lørdag også...?:)
Ta kontakt hvis du vil trene da!

Uansett ønsker jeg deg en helt strålende uke!
Nå skal i alle fall jeg ut og nyte solen!


Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜