Gå til hovedinnhold

Så starter vi på uke 6:)

På lørdag deltok jeg på Workshop i valpetrening i regi av Drammen Hundesenter. Det var velkjente Åsa Ahlbom som holdt workshopen, men jeg har faktisk aldri møtt henne personlig.

Jeg opplevde dagen som meningsfylt og trivelig, og det er ingen tvil om at Åsa er en hundekyndig person med sine over 40 års praktisk erfaring. Det står det respekt av!
Åsa har gitt ut flere bøker både alene og i samarbeid med andre, bl.a boka om rasekunnskap. Den boka burde foressten være et "must" å lese for alle instruktører, fordi det dessverre enda er slik at få innser (i praksis) at raser faktisk er forskjellige, mht til både atferd og innlæring, - og at eier og omgivelser derfor bør tilpasse sine forventninger i forhold til det aktuelle individ.
Eller for å si det mer enkelt: en hund er en hund, og den bærer på egenskaper som er avlet på i mangfoldige generasjoner, - selv om de aktuelle egenskapene ikke er like ønsket i dagens samfunn! Det handler altså om respekt og forståelse for dyret - hunden - som sådan:).
En av mine "kjepphester" også, men jeg ble nok ekstra bevisst på det etter å ha lest boka da den kom ut for rundt 10 - 12 år siden:).

Denne dagen var Åsas nye bok om valpetrening/oppfostring en del av kursmateriellet, og jeg holder nå på å lese gjennom den. Det passet i grunn fint å gjøre dette på en litt mørk og våt søndag som denne, blir godt humør av hundelitteratur uansett:)
Jeg har kun kommet noen kapitler inni denne tykke boka, men hittil liker jeg godt det jeg har lest. Når jeg har kommet meg ordentlig gjennom hele boka skal jeg fortelle om dette er noe jeg vil anbefale nye hundeeiere å lese, men så langt ser det jo positivt ut, - selv om jeg selvsagt ikke er helt enig i alle påstander:)
Men uten litt uenighet blir det vel heller ingen utvikling, ikke sant...? Det er viktig å innse at ingen sitter med fasiten når det gjelder hund, atferd, trening og håndtering. Men erfaring er absolutt uvurderlig sett i denne sammenheng!

Denne uken gleder jeg meg fremst til å bli kjent med alle valper og unge hunder som kommer på kurs. Det er alltid spennende å sette igang med praksistrening.
Forhåpentligvis er været med oss den kommende uken, slik at vi også kan være litt ute, uten å sette liv og lemmer på spill!
Jeg må nok ut og kjøpe en god del strøsand i morgen, slik føret ser ut akkurat nå.
Best å være på den sikre siden!

Uken som gikk forsvant uten veldig mye hundetrening.
Men en liten treningstur med Jessica og Kita ble det, ved Tunevannet.
Takk for det, Jessica!:) Koselig med selskap!



Jessica trener sin skjønne Kita.
En normalt aktiv Pumi med "dårlig tid"., .. 
Kjenner følelsen jeg.
Ha ha...! (blunk!)
 

 
 
Ellers er det altså ingen tvil om at vi har fått vinter...! Den som trodde at vinteren skulle fortsette å være grønn gikk fem på, ja!
Men for all del, det er tross alt vinterstid, så det får vi faktisk tåle!


Jeg har hatt gleden av å besøke (og klippe) Zeb og Dakota denne uken, som begge koser seg i sine "nye" liv.
Og jeg innrømmer at det er ekstra hyggelig at de blir så lykkelige over å se meg igjen, selv om jeg kommer for å gjøre litt sånne kjeeedelige ting som pelsstell og kloklipp....
Ja, hunder er i sannhet tilgivende og fantastiske!

 
Felix derimot, er dessverre ikke helt i superform om dagen, selv om han slett ikke "vil snakke om akkurat det".  
Det viser seg at de medisinene han er totalt avhengig av har hatt veldig negative effekt på leveren, faktisk er leververdiene mer eller mindre erklært som "katastrofeområde" akkurat nå.
Derfor er han nå satt på andre medisiner, og jeg får bare håpe at det blir bedre med dem.
Heldigvis er jo leveren et organ som har gode restitusjonsegenskaper, så jeg satser på at det går bra en stund til:)
Men det er klart, jeg blir stadig mer bevisst på å nyte hvert sekund vi har sammen.
Det er dessverre ingen tvil om at "timeglasset" til Bamsemumsen og "min høyre hånd" defintitvt står feil vei nå.
Det er et ufravikelig og sørgelig faktum.

Noen gleder seg til tur, andre ønsker seg til sofaen isteden...

 Så lenge han er velkledd (selv om det er i rødt...) tåler Felix å bli med på kortere turer.

 Men han synes nok at jeg kunne fjernet den gufne isvinden! Blah!

 
Katla kommer nok aldri til å innse at Felix hverken kan eller vil være med på særlig fart og lek mer. Hun blir stadig dypt frutstrert over at "han er blitt så "inderlig kjeeeedelig!!"
Jeg tror hun ønsker seg en hund til....:) 

Jeg synes selv det var litt i friskeste laget i dag,
men samtidig er det veldig deilig å være ute litt!:)

Til uken får jeg ta dagene litt som de kommer, men jeg håper på en trening eller to, så følg gjerne med på FB siden. Ting kommer litt an på om jeg skal holde kurs hele kommende helg eller ikke.
Må tilpasse aktivitetsmengden deretter, slik at jeg har energi til det viktigste vet du:)

En annen ting foressten: Jeg skal fra mandag gå over til å bruke Iphone, hvilket jeg ikke har hatt før, - så da vet du eventuellt hvorfor hvis du ikke umiddlebart får kontakt med meg....
Jeg satser på litt hjelp med konfigurering (eller hva det nå heter) av både kontakter og annet viktig, - og åpenbart skal det bli lettere med Iphone når det gjelder flere ting.
Har jeg blitt fortalt.
Når jeg bare forstår det, altså...!:)

Ha en strålende uke!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes