Gå til hovedinnhold

Nytt år og Nye treninger!


Da er nyttårsaften vel overstått, og hundene syntes igjen at det var en skikkelig kul kveld. Undres på hvorfor....?


Jo!
Hver nyttårsaften lager jeg en stooor bolle med diverse snop og mat, som hundene suksessivt får servert for hvert eneste smell. Det har gjort at de nå sitter forventningsfulle når resten av familien går ut med sine rakketter, og er klare for masse gøy straks smellingen setter i for fullt!:)
Det medfører selvsagt at jeg alltid er "opptatt" mellom sånn ca kl 23. 50 - 00.20, men det gjør også at jeg (bank i bordet!) aldri har hatt skuddredde hunder!

Dessverre var ikke "naboen" der vi oppholdt oss like forberedt, og i et ubevoktet forsvant deres lille yourkshireterrier til skogs. Det var selvsagt full krise og vi var  flere som forsøkte å finne den lille fyren i løpet av natta. Jeg lette i skogen rundt to på natta (det gikk greit med hodelykt, men fy så mørkt!...), og på formiddagen 1. nyttårsdag.
Dessverre var hunden enda ikke funnet da vi reiste hjem 2. nyttårsdag, og det oppleves fryktelig trist. Stakkar stakkar matmor og matfar, de var selvfølgelig helt oppløst i tårer.
Håper virkelig at noen har funnet den lille hunden til nå!

Vel, over til hyggeligere tema.
Jeg har bestemt meg for å fokusere på kun Freestyle og lydighet med Katla fremover.
Jeg mener at det er her vi har best forutsetninger på sikt, og siden vi har opprykk til kl. 2 i begge grener, føles det liksom litt mer attraktivt.
Vi har såvidt startet etter juleferien, som selvsagt heller ikke har vært helt treningsfri.
"Mikrotrening" foregår stort sett på hver tur og litt hist og her gjennom dagen, men målrettet trening krever planlegging og tilrettelegging, og det er det nå vi har tatt opp etter ferien.

Katla er en morsom hund, men også en ganske så utfordrende hund å trene.
Fordi hun er så sensibel og reaktiv, og fort blir "satt ut" av lyder, uventede bevegelser og berøring etc. Hun er jo en Pumi:)
Mange har hørt historien om da jeg var uheldig å tråkket henne på labben under trening av fri ved fot (for mange år siden nå), og det tok meg nesten et helt år (!!!) før hun klarte å gå greit fri ved fot, med under en halvmeters avstand etter det!
Og det er ingen overdrivelse.
Og ikke tråkket jeg hardt heller, bare så det er avklart!:)

Sånn er den lille damen bare.
Ting tar tid.
Det gjelder å trene i bittesmå skritt av gangen. Og det kan absolutt kreve maaaassssse tålmodighet:)
Men når det "løsner" så gjør det som regel det til noe veldig, veldig bra!:)

For tiden holder vi på med prosjekt Freestyletrening.
Målet langt frem er at hun skal kunne gå (ikke hoppe) fra meg på bakbena, men vi har så vidt begynt, - og både balanse, trygghet og forståelse er noen av de elementene som må være på plass før vi kan "skryte" av å kunne noe nytt:) Men vi er på vei!


Felix får litt "kosetrening", som jeg kaller det. Vi to har ikke lenger noen målsetninger bortsett fra å holde kropp og sinn i best mulig form.
Han er tilsynelatende stabil fra epilepsien nå, men har nok visse problemer med å både høre/tolke signaler, det er merkbart.
Men hva gjør vel det så lenge han selv fremdeles er overbevist om at han er verdens flinkeste!:)


Jeg har planlagt noen treninger til uken, mandag og onsdag kveld, - og du er velkommen til å være med. Mest sannsynlig blir det her, men det kan forandres i takt med form og ikke minst vær.
Ta kontakt på 971 66 636 for nærmere info:)

Ha en fortsatt strålende helg, på tross av litt ruskevær!








Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes