Gå til hovedinnhold

Trening, planlegging & fartstanker!

Jeg har vært ganske flink til å trene ganske jevnlig, spesiellt etter at lokalet ble ferdig. Der er det deilig å være, og jeg kan kose meg med musikk under treningen.
Hundene spurter opp trappa så fort de får kjangsen, så det er tydelig at de også trives veldig godt der!

For tiden er det naturlig nok Katla og Zeb som har mitt hovedfokus. Jeg håper og satser på at deres rutiner/program til HTM og Freestyle vil bli klart i løpet av våren.
Så langt har jeg iallefall klart å holde meg til planen, og jeg synes fremgangen er veldig fin på begge to.





Forrige uke trente jeg hovedsakelig HTM i Moss sammen med Astrid og Torild. Astrid har nemlig tilgang til et lokale under blokka der hun bor, og jeg synes det var et flott sted å trene! Kommer helt sikkert tilbake dit:) Vi har avtalt å forsøke å trene en gang i uka sammen, og det ser jeg frem til!

På fredag trente jeg også litt LP med Anne - Li, Nina og Gry dagen etter.
Anne - Li og Nina driver hundeskolen Rabalderhund, som jeg samarbeider med. Vi har sammen leid inn Siv Svendsen til å holde en elitesatsning i lydighet her under tre samlinger i vår. Litt om første del av denne elitesatsningen kan du lese i mitt forrige blogginnlegg, eller i Rabalder sin blogg her.
Gry er jo veterinær og atferdsterapeut og også en god samarbedspartner gjennom det siste året, men det kjenner du vel allerede til:)

Vi trente her hos meg og utendørs denne fredagskvelden, og det var helt herlig. En strålende inngang til helgen!
Av damene fikk jeg strålende hjelp til å trene på forstyrrelser, fortrinnsvis under FVF.
Zeb er kjempeflink. Katla er også det, men hun blir lettere dypt preget av "innpåslitne" folk & dyr.
Men fremgang, det er det!:)

Jeg fikk også trent litt på momentet Ruta, siden jeg på en måte har fått akkurat det momentet "litt i halsen" for tiden. Det kommer av at jeg for kort tid siden hadde et strålende moment på alle tre hundene (synes jeg selv, altså). Men så begynte jeg å la meg påvirke av andre treneres tanker og forslag til trening på momentet for å unngå brems i farten rett før ruta, - og dermed ble det hele bare kluss og tull for meg og mine hunder...
Nei, nå skal jeg gjøre som jeg selv mener er riktig fremover, så blir det nok bra igjen!
Iallefall slik som akkurat jeg liker momentet, - og fredagens trening viste at det er akkurat det rette valget for oss! Jupp!

Generellt har jeg noen tanker når det gjelder "full fart og fres" i alle former for hundetrening.
Jeg selv kvier meg for å trene hundene mine til å gjøre øvelsene raskere enn det som det i utgangspunktet er naturlig for dem å gjøre. Jeg er alltid redd for at hundene skal pådra seg skader både under trening og ev konkurranser dersom jeg forsterker et, - for det enkelte individs, - unaturlig bevegelsesmønster i fart.
Dette er faktisk en hovedårsak til at jeg har sluttet å trene agility, - når jeg ser bort fra egen helse altså:).Skaderisken er altfor stor i mine øyne.

Det går jo fint an å trene frem stor fart i de fleste momenter, og jeg mener selvsagt at man bør etterstrebe en god gjennomførelse under trening! Men mye full fart og bråstopp er ikke sunt for hundekroppen i lengden. Såpass har jeg tilegnet meg av kunnskap om kropp & helse!
Og jeg er ikke villig til å risikere mine hunder helse i treningen. Ei heller for en ev fremtidig seier i en konkurranse! Men så har jeg også et ekstemt dårlig utviklet konkurranseinstinkt (blunk!).:)

Etter min erfaring kommer dessuten god fart i momentene i takt med økt forståelse og sikkerhet, og den eneste måten å oppnå dette på er repetisjoner i treningen!
Men dette er altså mine tanker og min mening, - og en stille protest på den (i mine øyne) litt usunne utviklingen jeg ser i noe av konkurransetreningen.

Til torsdag skal jeg trene med damene igjen, og det gleder jeg meg til. Da skal vi være her, og vi begynner ca 18.00, - om du også vil komme å trene sammen med oss..:) Ha en fortsatt strålende dag!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes