Gå til hovedinnhold

En rask oppdatering!

En rask oppdatering i dag:)

1: Zeb ble BIS - valp på Drammen brukshundsklubbs valpeshow i Drammen på søndag!
Han var strålende flink på tross av at jeg ikke hadde tatt meg tid til å trene utstillingstrening før valpeshowet. Dommeren var Johnny Mathisen, og jeg fikk inntrykk av at han hadde litt peiling på Pumi, - noe som gjorde seieren ekstra hyggelig:) Fikk veldig mye ros for Zeb sin strålende mentalitet, han elsker mennesker (helt ulikt de fleste Pumier) og ble henrykt hver gang dommeren kom nær:)
Dagen var forøvrig en strålende sosialiseringstrening på alle måter!

Kritikk:
"6 mnd maskuling hanhund, korr. hode med herlig utrykk, korr. bitt, mørke fine øyne, korr. ansatte ører, god skulder, god over/underlinje, fine paralelle bev. fram og bak, velvist og velpresentert, god pels og farge."

Premiegutten hjemme på trappa:) Jeg hadde jo selvsagt ikke med kameraet på utstillingen!...

2: Lille Knerten (sønn av Katla og Felix) ble stillt på lørdag, og fikk også strålende kritikk:
"Tiltalende helhet, meget godt hode og uttrykk, balansert, meget godt vinklet, kvadratisk kropp, meget god pelskvalitet, beveger seg meget bra, fint showhumør, meget godt fremvist! BIR!" Dommer for dagen var Turid Helene Stamnes.
Altså en glimrende Pumihelg:) Gratulerer til eier Wenche!

Knerten klar for valpeshow!

3: Anniken holder et grunnkurs i Rally, og vi er 5 damer som skal lære denne sporten:) Det er mange skilt å lære seg, om enn ikke alltid helt logiske.. Men vi lærer nok!
Selv går jeg med Katla, og målet er å finne tilbake den "gamle" gode jenta med masse sprut, - som på "mystisk vis" forsvant etter valpekullet. Nå holder hun mest en gammel gampetempo, noe jeg slett ikke er fornøyd med. Har tenkt ut en rekke måter å jobbe med dette på, men det skal jeg snakke om senere. Jeg gir meg imidlertid ikke, for den som gir seg har tapt! Og jeg er sikker på at det skjuler seg en riktig agilitygullglump inni Katlamor, må bare finne den rette nøkkelen til den!
Det går i hvertfall fremover, og jeg blir mer optimistisk for hver dag både med og uten kurs:)

Her er deltakerne på Rallykurset:

Gunn med Lady

Karine med Chanto

Sissel med Selma

Marie med Aela

4: Fikk Zeb sin stamtavle i dag, og det var jo hyggelig (og kostbart med omregistrerting fra utlandet...). Inntil jeg ser at han er registrert som tispe! Fy! Kastet meg på telefonen, men den var 14.05, og kontoret stenger 14.00. Dermed basta. Får ringe inn i morgen for å høre hva vi skal gjøre med saken. Kan jo ikke la premiegutten stå registrert som dame..!

I dag har jeg for første gang brukt Zeb som demohund på valpekurset. Det var veldig god trening og dersom han fortsetter å vise slik oppmerksomhet og interesse for meg i fremtiden (som jeg selvsagt skal vedlikeholde med trening..) , så ser jeg virkelig frem mot spennende tider! Han er en gromgutt, altså! Helt objektivt sett, naturligvis...

Så til noe helt annet, som jeg bare må få med i dag.
Mange personer rundt om i verden har desverre latt seg blende av den populære og selvoppnevnte "Hundeviskeren" Cecar Milan. Som hundetrener og instruktør, føler jeg tidvis at jeg stanger hodet i veggen når jeg isteden forsøker å forklare gode innlæringsmetoder.
På "Hundeviskeren" klarer jo Cecar Milan å trene alle slags problemhunder på null komma null. Det ser man jo på programmet.... Eller?
Ikke mange i"vanlige" eller nye hundeeiere nnser at det er mange "filmtriks" og klipp som gjør at resultatet ser "bra" ut, nemlig! Fryktelig frustrerende!

I kveld kom det mail fra Susan Garrets bloggliste. I en av bloggene har Susan lagt inn et filmklipp fra en komiker, - som har laget en scene om "hundetreneren" Cecar Milan. Dette klippet er både talende og severdig! Herlig at iallefall amerikanerne har "skjønt" hva Cecar egenlig driver med:).
Se og le! Dette filmklippet skal jeg vise til alle fremtidige kursdeltakere som har latt seg blende av denne rett og slett sørgelige "hundetrenings" serien.

Vel det var kjapt og effektivt! Mer blogging når jeg har mere tid og overskudd:) Ha en god uke så lenge!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes