Gå til hovedinnhold
Jeg har brukt mye tid på lekser og prosjektoppgave i anledning fysio- og rehabiliteringsutdannelsen, slik at det i grunn ikke har vært særlig tid eller energi til stort annet.
Jeg er kanskje litt misunnelig på alle de som har energi til mye hundetrening i tillegg til jobb og de daglige pliktene. Selv har jeg for tiden nok med å gi hundene det nødvendige stell og mosjon... Å legge inn ekstra tid til oppvarmings- og nedtrappingsprosedyrer i forbindelse med freestyle eller agilitytrening, - for ikke å snakke om planlegging av treningen til tre hunder, - nei det har jeg ikke overskudd til i disse dager!
Men jeg tror ikke hundene lider noen overlast likevel. De lever et rimelig aktivt hundeliv, og jeg tror de trives vel så bra med å få gå turer i skog og mark som å få trene spesifikke øvelser som hører til bl.a lydighetstreningen. Noe som faktisk er ganske kjedelig i mine øyne...

Jeg har undret meg endel på hva andre (tilsynelatende?) har overskudd til, og har ransaket meg selv hvorfor jeg ikke får døgnets timer til å strekke til å gjøre alt jeg ønsker å gjøre. Da selvsagt spesifikt mht til trening og "fremgang" med hunderelaterte aktiviteter.

Har jeg kanskje blitt litt ustrukturert etter de tre siste års kamp mot sykdommen (ME), som jeg var så uheldig å få etter et flåttbitt og dertilhørende Borreliainfeksjon (+ overbelastning i jobbsammenheng), - eller er det rett og slett det at jeg bare har fått et større behov for å leve i nuet, - og derfor ikke har den samme motivasjonen for "å vise hva jeg kan"? Begynner jeg å bli gammel kanskje??  Føles ikke slik.
Jeg vet ikke helt. Det eneste jeg vet er at jeg har behov for ro og glede fremfor stress og jag.

Det er faktisk enda en stor seier for meg å kunne gå helt normalt lange turer i skogen med hundene, småtrene litt med de bare for gøy, - og fryde meg over at kroppen tåler denne enkle belastningen. Det er nemlig ikke altfor mange månedene siden jeg måtte legge meg ned og hvile etter hver lille spasertur, - helt kvalm, svett og svimmel av utmattelse, - og enda ligger nok frykten der når jeg blir sliten: Er det helt "normal" slitenhet, - eller er det et forvarsel på at sykdommen er i oppblomstring??
Det har vært, og er, en vanskelig balansegang, - men jeg forsøker å beholde troen på at jeg er frisk igjen. Det må jeg, ellers mister jeg motiviasjonen til å stå opp om morgenen.

Det gjelder å se de små gleder i hverdagen. Det lærer man seg jo etter hvert. Dagene er blitt lyse og vakre, og fuglene synger, - og det gjør humøret langt bedre:)
Hundene kan igjen gå uten varmedress og potesokker, og jeg sparer derfor mye tid før og etter hver tur...

Jeg er heldig som jobber for meg selv. Hadde jeg vært i en annen type jobb, ville jeg ikke kunnet holde meg såpass arbeidsfør de siste årene, som jeg har gjort. Jeg har i den sammenheng spart samfunnet for mange penger, og det er jeg stolt av!

Snart har jeg forhåpentigvis enda mer kompetanse å lene meg på, når jeg i mai blir ferdig med fysio- og rehabiliteringsutdannelsen på hund. Jeg håper og tror at det vil være behov for meg både i forebyggende og rehabiliterende hensikt!
Det er iallefall uten tvil bl.a. mange aktive agilityhunder som trenger forebyggende behandling for å holde seg vitale opp i høy alder.
Jeg tror at det vil bli mer imøtekommenhet for dette faget etter hvert som aktive hundeeiere opplever at skadeomfanget på hundene i realiteten er for stort (og kostnadskrevende...) uten forebyggende behandling og riktig fysisk trening i forkant av både trening og  konkurranse.
Det er utrolig mye slendrian/ ukunnskap her hos veldig mange. Og det er alltid hunden som får lide, fortrinnsvis fysisk. Det er synd!

Jeg har vært heldig å ha kurdeltagere selv i denne kalde vintertiden. Og nå avsluttes snart årets første kursgruppe.
Jeg starter opp nye kurs over påske. Med sol og lyse tider er det også et større kurstilbud: i tillegg til valpekurs, grunnkurs, kurs i hverdagslydighet og klikkerkurs, vil både Agility, Freestyle og t.o.m Rallykurs stå på planen fremover! Snille Anniken skal etter planen holde Rallykurset. Pr. i dag er kursdagene ikke bestemt, men det kommer snart mer info om det!

Jeg ser frem til mange gode og flotte vårdager nå, og jeg skal suge til meg vårens energi for å få både inspirasjon og motivasjon fremover!

Populære innlegg fra denne bloggen

  TISPEMOR OG VALPENE TEKST: Carola Brusevold, Kennel Fancy Carolica og tidl. Rådehund - eieropplæring, nå del av Dyreatferdssenteret A/S. Jeg tenkte å dele litt om mine erfaringer som oppdretter av til sammen tre forskjellige raser (dachs, puddel og pumi) gjennom en periode på over 30 år. Jeg synes det er sørgelig mange uriktige påstander om tispas atferd overfor sine valper. Fordi en del mener at de bør oppføre seg som en hund og dermed handle ut fra slike påstander mot egne hunder, tenkte jeg at mine opplevelser kan gi et nyttig perspektiv for å revurdere den oppfatningen. Det jeg her skriver er basert på mine erfaringer som oppdretter, samt min kunnskap om hund og atferd gjennom et langt yrkesliv. Jeg er av utdannelse hundetrener, instruktør, hundefrisør, hundemassør og rehabiliteringsterapeut for hund.  INSTINKTER OG VITEN HOS TISPEMOR Det første som slår meg når jeg tenker på tispene jeg har hatt gjennom årene, er hvor fantastisk gode de er på å ta seg av sitt avkom fra aller før
Det kommer nok flere blogginnlegg etter hvert, men nå er jeg inne i en roligere periode, med personlig ventesorg, livsrefleksjon og fysisk rehabilitering.   Ønsker du følge hundetreningen min, kan du følge Youtbekanalen  min så lenge. Der legges ganske jevnlig inn nye filmer, mest som en treningslogg for egen del, - men også til inspirasjon for den som trenger det. Ha fine dager så lenge💜
Påsken er over, og nye strålende dager ventes! Jeg blir nesten euforisk av så nydelig vær som vi har hatt den siste uken, jeg!:) Det har vært deilig med avkobling og familiekos. Og valpekos da selvsagt! Jeg må jo bare å nevne det: Jeg har aldri hatt spesielle problemer med valper tidligere altså, - men Malvin er virkelig uvanlig trivelig og enkel å ha med å gjøre! At det går an! Virkelig en nytelsens valpetid! Malvin har hittil vært med meg over alt, slik at nye opplevelser kommer på en helt naturlig måte. Det har vært veldig enkelt å ha han med, - og jeg har i prinsippet ikke behøvd å tilpasse meg eller mine aktiviteter på noen måte, selv om jeg jo faktisk har en "liten" valp. Denne uken har han så vidt begynt å trene på å det være alene hjemme, og det var bare sånn type: "Åh, du går ut ja, helt greit det jeg legger meg til å sove jeg!" Og når jeg kom hjem etter ca 1 time: "Næh! Er du tilbake allerede? Jeg vil faktisk sove litt til jeg. Snakkes